MAGAZÍN EGOVERNMENT 1/2021


MŮŽEME SI UTRHNOUT PLODY STROMU ELEKTRONIZACE?

 

Před půl rokem jsme v Mikulově na konferenci e-government 20:10 hovořili o posunu České republiky v oblasti elektronizace veřejné správy. Po dlouhé době jsme totiž zaznamenali v rámci některých mezinárodních srovnání výraznější změnu našeho umístění. Tedy výraznější změnu pozitivním směrem. A tak jsme využili příležitosti a ptali se přítomných odpovědných, zda se jedná o nahodilou událost, nebo jest oprávněné se domnívat, že by to mohl být již stálý trend. Všichni se radostně shodovali na tom, že se jedná o trend, který je výsledkem legislativních změn, které zde proběhly, i realizace konkrétních projektů. Tedy, že nyní již bude Česká republika bezpochyby jen stoupat.

            Podle tohoto předpokladu bychom měli být tedy letos o něco výše než loni. Z mezinárodního hodnocení se to nedozvíme, to se realizuje ve dvouletých cyklech, a tak jsme se pokusili sami zamyslet nad tím, co vše máme k dispozici a čeho jsme dosáhli. Zda jsme se po „šprušlích“ legislativy a veřejných projektů vyšplhali tak vysoko, že můžeme sklízet plody, které elektronizace nabízí. Tedy užívat si efektivity i pohodlí, které se s elektronickou veřejnou správou pojí.

            Na následujících stránkách se proto věnujeme především dvěma základním „kamenům“, které jsme si opracovali a připravili na tento rok. Bankovní identitě a Katalogu služeb. Bankovní identita je dlouhodobě vyhlížena jako spasitelka, která nastartuje zájem klientů o nabídku služeb veřejné správy v elektronické podobě, neboť jim bude nabízet vlastně bezpracnou cestu k těmto službám. Katalog služeb pak navazuje, neboť má takto novým klientům ukázat pestrou paletu veřejných služeb, které mohu nyní, díky své elektronické identitě u vlastní banky, čerpat.

            Po pravdě, ten žebřík, na kterém stojíme, když se snažíme dosáhnout na plody stromu elektronizace alespoň na těch spodních větvích, je trochu rozviklaný. Některé „šprušle“ jsou lehce naprasklé, sem tam nějaká chybí. Dá se tam vylézt, ne, že ne, ale je to trochu adrenalin. Bankovní identita tu je, to ano. Ale ještě ne u všech bank a překvapivě neumožňuje kontakt s celou veřejnou správou. Katalog služeb se pomalu plní. Tedy pomalu. A s popisy jednotlivých služeb je to ještě pomalejší.

            Ale jak bylo řečeno, stojíce na špičkách, lehce balancujíce na nejistém žebříku, když se hodně natáhneme, na některé z těch plodů skutečně dosáhneme. I proto se v tomto čísle magazínu Egovernment dočtete o digitalizaci stavebního řízení, digitálním úřadu, elektronických podpisech a dalších tématech, díky kterým se ten žebřík stává pevnějším a stabilnějším.

Ing. Michal Jirkovský

 šéfredaktor

 

 

EG - 1/2021

inPage - webové stránky s AI, doménawebhosting