STUDIO EG

DIGITÁLNÍ ÚŘAD

PARTNER STUDIA
MICROSOFT
GORDIC 2019
 

Jak by vlastně měl vypadat opravdový DIGITÁLNÍ ÚŘAD ?

Co musí splňovat, co musí nabízet, jaké nástroje je možné pro dosažení takového stavu použít a čeho se je nutné držet či vyvarovat?

Co to vlastně je Digitální úřad?

To jsou jen některé z otázek, na které jsme se snažili odpovědět v debatě, která proběhla

18. 3. 2021 od 14:00 h.

Do studia usednou:
Ing. Roman Vrba, ředitel, odbor eGovernmentu, MV ČR
Mgr. Martin Kupka, poslanec PČR (místopředseda Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, člen podvýboru pro eGovernment)
Ing. Marek Řezáč, ředitel pro strategický rozvoj, GORDIC
Ing. Václav Koudele, Microsoft
 

V rámci studia jsme se bavili nejen o digitalizaci úřadů jako takové, ale rovněž o projektu O projektu Digitálni úřad www.digitalni-urad.cz

Veřejná správa může fungovat podobně digitálně jako jiné, uživatelsky přívětivé komerční služby. Díky digitalizaci úřadů můžeme občanům ušetřit vzácný čas i případné starosti a zároveň lépe využít veřejné prostředky. Ukážeme vám, jak na to.

V podstatě všechna odvětví prochází zásadními změnami. Celá řada organizací, institucí a podniků již naplno využívá potenciál digitalizace a elektronických služeb, které se stále častěji ukazují jako pro dnešní dobu nenahraditelné. Prostřednictvím internetu si můžeme zajít třeba do banky, na nákup i do knihovny – je tak na čase, abychom takové možnosti nabídli i v prostředí veřejné správy a služeb občanům. 

 


KDO JE KDO ?

ROMAN VRBA:

  • Vystudoval obor geoinformatika se zaměřením na zpracování družicových snímků na VŠB-TU Ostrava. 
  • Po absolvování vysoké školy působil na Krajském úřadě Jihomoravského kraje, kde byl správcem geografických informačních systémů. Souběžně přednášel na Mendelově zemědělské univerzitě obor Geoinformatika. 
  • Byl členem mezinárodních projektových týmů, které řešily problematiku společného projektu CENTROPEMAP, společný mapový server pro cyklostezky regionu jižní Morava, Trnavský, příhraničních regionů ČR, Slovenska, Rakouska a Maďarska. 
  • V současnosti působí jako ředitel eGovernmentu na ministerstvu vnitra. 
  • Jeho týmy úspěšně realizovaly projekty: registr smluv, nový portál veřejné správy, Portál občana, kompletní revizi informačního systému datových schránek, a je držitelem Křišťálové lupy za informační systém Registr smluv. 

 

MARTIN KUPKA:

  • starosta Líbeznic
  • zastupitel Středočeského kraje
  • 1. náměstek hejtmanky Středočeského kraje
  • poslanec PSP ČR (místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, člen podvýboru pro e-Government)

předkladatel:

    • Zákon o právu na digitální služby
    • Novela Zákona o zeměměřictví
    • Novela Zákona o bankách
    • Novela stavebního zákona

 

VÁCLAV KOUDELE:

  • V Microsoftu působí dlouhodobě na pozicích spojených s potřebami a spoluprací s veřejnou správou. 
  • Ve vedení ICT Unie je zodpovědný za oblast Cloud computingu. 
  • Před příchodem do Microsfotu pracoval 11 let jako vedoucí odboru informatiky Plzeňského kraje a byl jedním z vůdčích člennů KI AKČR.  
  • V rámci kraje se mimo jiné podílel na projektech CamelNet, Outsourcing ICT pro krajské organizace, eBezpečnost, ePusa, Virtuos atd.

 

MAREK ŘEZÁČ:

  • Ředitel pro strategický rozvoj rodinné firmy Gordic spol. s r.o., která byla založena před 28 lety a dlouhodobě si drží pozici lídra v oblasti ekonomických a agendových systémů ve státní správě, samosprávě a bankovnictví
  • Zakladatel společnosti MyMight, jež bezpečně automatizuje budovy a města pomocí IoT
  • Intenzivně se podílí na rozvoji Iniciativy KYBEZ pro efektivní spolupráci akademických institucí a komerčních firem zabývajících se osvětou, systematickým vzděláváním, managementem, službami a technologiemi v oblasti bezpečnosti informací, a to včetně kybernetické bezpečnosti a obrany.

ZASLANÉ DOTAZY:

Přehled komentářů

  • Marketing

    18. 3. 2021 15:08:21 | Miroslav Vacula

    Poslouchám všechny pozitivní informace a musím říct, že jen zírám. Ač součást státní správy, ani netuším, že něco jako mobilní aplikace Portálu občana je. Je krásné, že tvůrci něco vytvoří. Pokud však o tom nikdo neví, tak mám dojem, že informační (nikoliv informatická) podpora je dosti chabá.

  • Digitalizace vs legislativa

    18. 3. 2021 14:56:26 | Tomáš Kopečný

    Dobrý den, jedna věc je snaha o digitalizaci a všelijaká zjednodušení pro úřad a lidi, druhá pak legislativa. Jak by měla proběhnout komplexní digitalizace, zjednodušení komunikace s úřadem, když je místy velmi složitá legislativa a na věci se často nahlíží legislativním pohledem, nikoliv uživatelským?

  • Problematika vendor lock-inu v oblasti digitálního úřadu

    18. 3. 2021 14:48:04 | Jiří Marek

    Dobrý den,

    děkuji Vám za představení konceptu digitálního úřadu a katalogu partnerů projektu digitální-úřad. Významným bodem digitalizace veřejné správy je i problematika "vendor lock-inu". Jak si hosté prosím představují implementaci digitálního úřadu v kontextu této problematiky? Půjde současně s implementací projektu i vzdělávání úřadů a vedení úřadu pro to, aby např. orgány samosprávy dokázaly v zakázkách zohlednit vendor lock-in a reálně nakupovat jednotlivé moduly od různých společností při zachování interoperability dílčích součástí digitálního úřadu?

    Děkuji Vám.

    Jiří Marek
    Otevřená města

  • Testování elektronických nástrojů uživateli

    18. 3. 2021 14:39:51 | Lenka Andrýsová

    Dobrý den,
    mohla bych se zeptat, jestli elektronické nástroje veřejné správy před oficiálním spuštěním testují uživatelé (včetně úředníků)? Zpětná vazba od uživatelů by mohla přispět vylepšení a usnadnění procesů.
    Jak zvažuje stát podpořit využívání elektronických nástrojů samotnými úředníky? Občas se mi stává, že se mnou úřad komunikuje písemně, i když mám datovou schránku.
    S pozdravem,
    L.

  • Technologie a občan (úředník)

    18. 3. 2021 14:38:33 | Miroslav Vacula

    Hezký den,
    nemyslíte, že technologie předběhly ochotu a schopnost lidí s nimi pracovat? Technologie dnes máme skoro na všechno. Ale když jsme všichni tak optimističtí ve vývoji technologií, jak jsme připraveni na straně občanů, kteří mají možnost technologie využívat a hlavně úředníků, kteří s technologie MUSÍ umět pracovat?

  • Míra digitalizace?

    18. 3. 2021 14:35:20 | Roman Smetana

    Jak digitalizovat a přitom zachovat i osobní přístup a příjemný mezilidský kontakt na úřadech.
    Zůstanou zachovány služby v původním rozsahu i pro občany, kteří nemají mobil nebo internet?

  • Doklady

    18. 3. 2021 14:33:41 | Miroslav Vacula

    Proč si vůbec mám vyzvedávat nějaký průkaz, pokud mám elektronickou identitu. Nehledě na to, že ŘP potřebuje výhradně policie, která snad má přístup do základních registrů.

  • časové zazítko zdarma

    18. 3. 2021 14:29:59 | Zdeněk Č.

    Je jednoduché digitalizovat úřad ...
    Zásadní rozdíl je na požadavky běžná činnost úřadu nebo správní řízení. Prostá kopie, věrohodný dokument.
    Časové razítko je stále pro úřady zpoplatněno. Proč stát pro svou činnost neposkytuje časové razítko zdarma.

  • bankovní identita - placená služba?

    18. 3. 2021 14:26:06 | Svatopluk Jedlička

    Nejsem si jist, zda jsem v informacích o bankovní identitě správně vyrozuměl, že ze strany banky se jedná o placenou službu. Kdo a za jakých podmínek tuto službu platí?

  • řidičák

    18. 3. 2021 14:22:11 | Miloslav

    Proč si Karel musí vyzvednout průkaz osobně? Např. platební kartu dostanu taky poštou.

  • Rezistence úřadů

    18. 3. 2021 14:18:32 | Petr Tiller

    Myslím, že je chybné mluvit o digitalizaci státu, správný název je v titulku "Digitalizace úřadu".
    Bez aktivní spolupráce jednotlivých rezortů a samosprávy se nikam nedostaneme.
    Jak si pánové představují motivaci jednotlivých úřadů aby nabízeli digitální služby a publikovali ze svých agend údaje na Propojený datový fond Veřejné správy.

  • Podpora NSESSS, dodržování dodavateli aplikací

    18. 3. 2021 14:18:20 | Zdeněk Č.

    Je špatně, že NSESSS v modelu přenosu metadat o dokumentu neřídí formu uložení dokumentu pomocí WSDL souboru
    co do formy uložení analogová/digitální forma uložení dokumentu a předpokládá vždy uložení didgtální.
    Jakou motivací podpoříte dodavatele aplikací, aby dodržovali doporučení NSESSS.

  • Obce II. typu

    18. 3. 2021 14:14:01 | J. Nováková

    Dobrý den, je již teď jasné, jak se konkrétně změní agenda obecních úřadů II. typu v budoucnosti? Bude digitalizován např. stavební úřad?
    Dle informací Ministerstva vnitra bude do budoucna vzrůstat počet těchto úřadů. Měla by obec usilovat o "povýšení" do druhého typu (obec očekává velmi výrazný nárůst obyvatel)? Co to pro ni bude v rámci digitalizace např. za 15 let znamenat?
    Děkuji

  • Vnitřní digitalizace úřadu

    18. 3. 2021 14:11:47 | Martin Podveský

    Hodně se mluví o eGovernmentu na venek. Ale, dle mého názoru, vnitřní digitalizace úřadu, což je základ poskytování kvalitních služeb, je celkově na velmi nízké úrovni. Stejně, jako se řeší digitalizace na venek, musí se řešit digitalizace uvnitř. Bez toho je eGov jenom poloviční.

  • nedostatečná hlasitost zdroje R. Vrba

    18. 3. 2021 14:07:35 | Zdeněk Č.

    nedostatečná hlasitost zdroje R. Vrba

inPage - webové stránky s AI, doménawebhosting