DIGITÁLNÍ ÚŘAD
PARTNER STUDIA |
Jak by vlastně měl vypadat opravdový DIGITÁLNÍ ÚŘAD ?
Co musí splňovat, co musí nabízet, jaké nástroje je možné pro dosažení takového stavu použít a čeho se je nutné držet či vyvarovat?
Co to vlastně je Digitální úřad?
To jsou jen některé z otázek, na které jsme se snažili odpovědět v debatě, která proběhla
18. 3. 2021 od 14:00 h.
V rámci studia jsme se bavili nejen o digitalizaci úřadů jako takové, ale rovněž o projektu O projektu Digitálni úřad www.digitalni-urad.cz
Veřejná správa může fungovat podobně digitálně jako jiné, uživatelsky přívětivé komerční služby. Díky digitalizaci úřadů můžeme občanům ušetřit vzácný čas i případné starosti a zároveň lépe využít veřejné prostředky. Ukážeme vám, jak na to.
V podstatě všechna odvětví prochází zásadními změnami. Celá řada organizací, institucí a podniků již naplno využívá potenciál digitalizace a elektronických služeb, které se stále častěji ukazují jako pro dnešní dobu nenahraditelné. Prostřednictvím internetu si můžeme zajít třeba do banky, na nákup i do knihovny – je tak na čase, abychom takové možnosti nabídli i v prostředí veřejné správy a služeb občanům.
KDO JE KDO ?
ROMAN VRBA:
- Vystudoval obor geoinformatika se zaměřením na zpracování družicových snímků na VŠB-TU Ostrava.
- Po absolvování vysoké školy působil na Krajském úřadě Jihomoravského kraje, kde byl správcem geografických informačních systémů. Souběžně přednášel na Mendelově zemědělské univerzitě obor Geoinformatika.
- Byl členem mezinárodních projektových týmů, které řešily problematiku společného projektu CENTROPEMAP, společný mapový server pro cyklostezky regionu jižní Morava, Trnavský, příhraničních regionů ČR, Slovenska, Rakouska a Maďarska.
- V současnosti působí jako ředitel eGovernmentu na ministerstvu vnitra.
- Jeho týmy úspěšně realizovaly projekty: registr smluv, nový portál veřejné správy, Portál občana, kompletní revizi informačního systému datových schránek, a je držitelem Křišťálové lupy za informační systém Registr smluv.
MARTIN KUPKA:
- starosta Líbeznic
- zastupitel Středočeského kraje
- 1. náměstek hejtmanky Středočeského kraje
- poslanec PSP ČR (místopředseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, člen podvýboru pro e-Government)
předkladatel:
-
- Zákon o právu na digitální služby
- Novela Zákona o zeměměřictví
- Novela Zákona o bankách
- Novela stavebního zákona
VÁCLAV KOUDELE:
- V Microsoftu působí dlouhodobě na pozicích spojených s potřebami a spoluprací s veřejnou správou.
- Ve vedení ICT Unie je zodpovědný za oblast Cloud computingu.
- Před příchodem do Microsfotu pracoval 11 let jako vedoucí odboru informatiky Plzeňského kraje a byl jedním z vůdčích člennů KI AKČR.
- V rámci kraje se mimo jiné podílel na projektech CamelNet, Outsourcing ICT pro krajské organizace, eBezpečnost, ePusa, Virtuos atd.
MAREK ŘEZÁČ:
- Ředitel pro strategický rozvoj rodinné firmy Gordic spol. s r.o., která byla založena před 28 lety a dlouhodobě si drží pozici lídra v oblasti ekonomických a agendových systémů ve státní správě, samosprávě a bankovnictví
- Zakladatel společnosti MyMight, jež bezpečně automatizuje budovy a města pomocí IoT
- Intenzivně se podílí na rozvoji Iniciativy KYBEZ pro efektivní spolupráci akademických institucí a komerčních firem zabývajících se osvětou, systematickým vzděláváním, managementem, službami a technologiemi v oblasti bezpečnosti informací, a to včetně kybernetické bezpečnosti a obrany.
Přehled komentářů
Marketing
18. 3. 2021 15:08:21 | Miroslav Vacula
Poslouchám všechny pozitivní informace a musím říct, že jen zírám. Ač součást státní správy, ani netuším, že něco jako mobilní aplikace Portálu občana je. Je krásné, že tvůrci něco vytvoří. Pokud však o tom nikdo neví, tak mám dojem, že informační (nikoliv informatická) podpora je dosti chabá.
Digitalizace vs legislativa
18. 3. 2021 14:56:26 | Tomáš Kopečný
Dobrý den, jedna věc je snaha o digitalizaci a všelijaká zjednodušení pro úřad a lidi, druhá pak legislativa. Jak by měla proběhnout komplexní digitalizace, zjednodušení komunikace s úřadem, když je místy velmi složitá legislativa a na věci se často nahlíží legislativním pohledem, nikoliv uživatelským?
Problematika vendor lock-inu v oblasti digitálního úřadu
18. 3. 2021 14:48:04 | Jiří Marek
Dobrý den,
děkuji Vám za představení konceptu digitálního úřadu a katalogu partnerů projektu digitální-úřad. Významným bodem digitalizace veřejné správy je i problematika "vendor lock-inu". Jak si hosté prosím představují implementaci digitálního úřadu v kontextu této problematiky? Půjde současně s implementací projektu i vzdělávání úřadů a vedení úřadu pro to, aby např. orgány samosprávy dokázaly v zakázkách zohlednit vendor lock-in a reálně nakupovat jednotlivé moduly od různých společností při zachování interoperability dílčích součástí digitálního úřadu?
Děkuji Vám.
Jiří Marek
Otevřená města
Testování elektronických nástrojů uživateli
18. 3. 2021 14:39:51 | Lenka Andrýsová
Dobrý den,
mohla bych se zeptat, jestli elektronické nástroje veřejné správy před oficiálním spuštěním testují uživatelé (včetně úředníků)? Zpětná vazba od uživatelů by mohla přispět vylepšení a usnadnění procesů.
Jak zvažuje stát podpořit využívání elektronických nástrojů samotnými úředníky? Občas se mi stává, že se mnou úřad komunikuje písemně, i když mám datovou schránku.
S pozdravem,
L.
Technologie a občan (úředník)
18. 3. 2021 14:38:33 | Miroslav Vacula
Hezký den,
nemyslíte, že technologie předběhly ochotu a schopnost lidí s nimi pracovat? Technologie dnes máme skoro na všechno. Ale když jsme všichni tak optimističtí ve vývoji technologií, jak jsme připraveni na straně občanů, kteří mají možnost technologie využívat a hlavně úředníků, kteří s technologie MUSÍ umět pracovat?
Míra digitalizace?
18. 3. 2021 14:35:20 | Roman Smetana
Jak digitalizovat a přitom zachovat i osobní přístup a příjemný mezilidský kontakt na úřadech.
Zůstanou zachovány služby v původním rozsahu i pro občany, kteří nemají mobil nebo internet?
Doklady
18. 3. 2021 14:33:41 | Miroslav Vacula
Proč si vůbec mám vyzvedávat nějaký průkaz, pokud mám elektronickou identitu. Nehledě na to, že ŘP potřebuje výhradně policie, která snad má přístup do základních registrů.
časové zazítko zdarma
18. 3. 2021 14:29:59 | Zdeněk Č.
Je jednoduché digitalizovat úřad ...
Zásadní rozdíl je na požadavky běžná činnost úřadu nebo správní řízení. Prostá kopie, věrohodný dokument.
Časové razítko je stále pro úřady zpoplatněno. Proč stát pro svou činnost neposkytuje časové razítko zdarma.
bankovní identita - placená služba?
18. 3. 2021 14:26:06 | Svatopluk Jedlička
Nejsem si jist, zda jsem v informacích o bankovní identitě správně vyrozuměl, že ze strany banky se jedná o placenou službu. Kdo a za jakých podmínek tuto službu platí?
řidičák
18. 3. 2021 14:22:11 | Miloslav
Proč si Karel musí vyzvednout průkaz osobně? Např. platební kartu dostanu taky poštou.
Rezistence úřadů
18. 3. 2021 14:18:32 | Petr Tiller
Myslím, že je chybné mluvit o digitalizaci státu, správný název je v titulku "Digitalizace úřadu".
Bez aktivní spolupráce jednotlivých rezortů a samosprávy se nikam nedostaneme.
Jak si pánové představují motivaci jednotlivých úřadů aby nabízeli digitální služby a publikovali ze svých agend údaje na Propojený datový fond Veřejné správy.
Podpora NSESSS, dodržování dodavateli aplikací
18. 3. 2021 14:18:20 | Zdeněk Č.
Je špatně, že NSESSS v modelu přenosu metadat o dokumentu neřídí formu uložení dokumentu pomocí WSDL souboru
co do formy uložení analogová/digitální forma uložení dokumentu a předpokládá vždy uložení didgtální.
Jakou motivací podpoříte dodavatele aplikací, aby dodržovali doporučení NSESSS.
Obce II. typu
18. 3. 2021 14:14:01 | J. Nováková
Dobrý den, je již teď jasné, jak se konkrétně změní agenda obecních úřadů II. typu v budoucnosti? Bude digitalizován např. stavební úřad?
Dle informací Ministerstva vnitra bude do budoucna vzrůstat počet těchto úřadů. Měla by obec usilovat o "povýšení" do druhého typu (obec očekává velmi výrazný nárůst obyvatel)? Co to pro ni bude v rámci digitalizace např. za 15 let znamenat?
Děkuji
Vnitřní digitalizace úřadu
18. 3. 2021 14:11:47 | Martin Podveský
Hodně se mluví o eGovernmentu na venek. Ale, dle mého názoru, vnitřní digitalizace úřadu, což je základ poskytování kvalitních služeb, je celkově na velmi nízké úrovni. Stejně, jako se řeší digitalizace na venek, musí se řešit digitalizace uvnitř. Bez toho je eGov jenom poloviční.
nedostatečná hlasitost zdroje R. Vrba
18. 3. 2021 14:07:35 | Zdeněk Č.
nedostatečná hlasitost zdroje R. Vrba