DIGITALIZACE STAVEBNÍHO ŘÍZENÍ A ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ
A - PŘIHLAŠUJÍCÍ
Jméno a příjmení: Jan Koudelka
Titul: Ing.
Funkce: náměstek pro řízení sekce
E-mail: jan.koudelka@mmr.cz
Telefon: 224 861 890
Adresa: Staroměstské nám. 6, Praha 1
Úřad/firma: Ministerstvo pro místní rozvoj
Soutěžní kategorie centrální úřady
B - PROJEKT
Název projektu: Digitalizace stavebního řízení a územního plánování
Lokalita: ČR
Cíl:
Cílová skupina:
Provozovatel: Ministerstvo pro místní rozvoj/Nejvyšší stavební úřad
Realizátor: Ministerstvo pro místní rozvoj
C - POPIS PROJEKTU - POPIS PROVOZOVATELE
1. Prokazatelnost účinků projektu
Je sledovaný (zamýšlený) účinek projektu kvantitativně a kvalitativně prokazatelný?
Jak podrobně je cílová skupina s projektem obeznámena?
Dobře. V současné chvíli je cílová skupina obeznámena částečně - probíhá aktualizace informací k projektu na webových stránkách MMR, jsou vydávány publikační materiály MMR a probíhají prezentace projektu na konferencích. Nicméně pro cílovou skupinu je plánováno školení, a to formou prezenčních seminářů a e-learningového vzdělávání, jehož financování je zajištěno z Národního plánu obnovy.
Odpovídají dosažené výsledky vynaloženým nákladům?
Zatím ne. Očekáváme, že budou. Projekt, resp. informační systémy jsou ve fázi výběru dodavatelů, tudíž výsledky vůči vynaloženým nákladům nelze v tuto chvíli hodnotit. Již nyní víme, že nám digitalizace ušetří náklady, a to úřední čas, náklady spojené s tiskem a předáváním kompletní projektové dokumentace a náklady spojené s fyzickou archivací spisů, atd.
Jedná se o projekt krátkodobého účinku, nebo lze předpokládat dlouhodobé trvání (jakého rozsahu)?
2. Prokazatelnost nejlepší praxe
Může být tento projekt inspirující pro ostatní subjekty veřejné správy?
Rozhodně ano. Portál stavebníka bude pro ověření identity uživatele využívat již existující řešení (Národní identitní autoritu – NIA, Informační systém datových schránek, atp.). Nebude tak vytvářen nový způsob elektronické identifikace, autentizace a autorizace, ale prostřednictvím Integrační platformy DSŘÚP budou napojena ověřená řešení, aby byla zajištěna jednotnost pro přístup k IS veřejné správy a tím i komfort pro jednotlivé uživatele. Současně se počítá i s napojením na Portál občana.
Byly, či jsou předávány zkušenosti nabyté v souvislosti s realizací projektu ostatním subjektům veřejné správy?
Připravujeme. Nabyté zkušenosti plánujeme předat realizátorům obdobných projektů z veřejné správy.
3. Vícekanálový přístup
Jedná se o projekt, který umožňuje přístup/využití více kanály (způsoby) současně?
Ano. V projektu bude vytvořen Portál stavebníka, který umožní občanům i právnickým osobám činit úkony v rámci stavebního řízení nebo územního plánování prostřednictvím webového rozhraní. Pro ověření identity uživatele využívat již existující řešení (Národní identitní autoritu – NIA, Informační systém datových schránek, atp.).
4. Open Data
Jedná se o projekt, který využívá Open Data?
Ano. Projekt bude podporovat získání aktuálních referenčních dat z jednotlivých registrů systému Základních registrů, který zjednoduší přípravu/kontrolu informací uvedených v dokumentaci stavebního řízení. Informační systémy budou také napojeny na Informační systém katastru nemovitostí. Ve formě open dat bude projekt umožňovat poskytování dat do katalogu otevřených dat.
5. Doplňující informace.
Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen „MMR“) je na základě zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, ústředním správním úřadem ve věcech územního plánování a stavebního řádu. V souladu s tímto zákonem MMR zahájilo svůj klíčový projekt digitalizace stavebního řízení a územního plánování jehož cílem je vybudování živého digitálního systému, který usnadní proces všem účastníkům stavebního řízení a územního plánování tak, aby nebylo potřeba obcházet úřady, ale bylo možné vyřídit potřebné úkony odkudkoliv. V současné době probíhá podání žádosti včetně všech příloh vždy v papírové formě. Následné procesy spojené s evidencí žádostí, přípravou a vydáváním dílčích stanovisek a rozhodnutí jsou v současnosti na většině stavebních úřadů vedeny v agendových informačních systémech, které si stavební úřady pořizují samy od různých komerčních subjektů. Stavební řízení je v České republice dlouhodobě problematickým procesem, který od stavebníka vyžaduje naplnění přibližně 80 zákonných norem a získání souhlasných stanovisek k realizaci svého záměru až od 44 dotčených orgánů státní správy. Dotčenými orgány státní správy jsou například orgán na úseku požární ochrany a ochrany obyvatelstva, orgány památkové péče, orgány ochrany přírody nebo orgány ochrany veřejného zdraví. Další skupinou organizací, jejichž stanoviska musí před podáním žádosti získat, jsou vlastníci nebo správci dopravní a technické infrastruktury. V současné době navíc neexistuje centrální registr těchto vlastníků a pro stavebníka je tak komplikované zahrnout všechny relevantní subjekty.
D - POPIS PROJEKTU - POHLED REALIZÁTORA
V čem může být vaše řešení inspirativní pro ostatní realizátory?
Inspirativní pro ostatní realizátory může být rozsah tohoto projektu sám o sobě, jeho zaměření, usnadnění pro všechny účastníky stavebního řízení vč. pomoci úředníkům na stavebních úřadech. Systém účastníky provede procesem a současně nabídne i interaktivní formuláře.
Co z uvedeného řešení je možné použít opakovaně a co je výjimečným specifikem tohoto nasazení?
Jedná se o unikátní technické řešení a je specifické agendou, pro které je připravováno.
Jaké další obdobné projekty jste realizovali, kde a v jakém rozsahu?
Ministerstvo pro místní rozvoj vybudovalo i ostatní komplexní informační systémy, které jsou mimo jiné zařazeny do kategorie kritické informační infrastruktury. Jedná se o Národní infrastrukturu pro elektronické zadávání (NIPEZ), která obsahuje informační systémy jako je Národní elektronický nástroj (NEN), Věstník veřejných zakázek a související systémy a dále se jedná o monitorovací systémy strukturálních fondů (MS2021+, MS2014+, atd.).