ZMĚNA NEJEN VE VEDENÍ DIGITALIZACE STAVEBNÍHO ŘÍZENÍ

Na konferenci v Mikulově vystupoval rovněž ministr dopravy Martin Kupka s přehledem aktuální digitalizace v rámci jeho resortu. Toto vystoupení, spolu se všemi ostatními,  máte k dispozici na webových stránkách Magazínu Egovernment v sekci Mikulov 2024. Pro digitalizaci je podstatnější jeho role, kterou zaujal ve dnech následujících.

 

Po výsledcích krajských voleb ale především po prostudování expertní studie digitaliazce stavebního řízení vystoupil premiér vlády ČR Petr Fiala tímto prohlášením:

 Po zralé úvaze jsem se rozhodl, že podle článku 68, odstavce 5 a článku 74 Ústavy České republiky navrhnu prezidentu republiky odvolání Ivana Bartoše z pozice vicepremiéra pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj ke 30. září tohoto roku.“

Důvodem pro tento krok bylo projednání analýzy digitálního stavebního řízení vládou, a především pak osobní rozhovor mezi premiérem a vicepremiérem. Petr Fiala na základě těchto důvodů nabyl jistoty, že Ivan Bartoš není schopen digitalizaci stavebního řízení manažersky dotáhnout do úspěšného konce a, jak řekl : „myslím, že si ani nepřipouští, v jak reálném stavu proces digitalizace nyní je.“

Dalším řízením projektu DSŘ byl pověřen ministr dopravy Martin Kupka, který následně na tiskové konferenci uvedl:

„Vyhovíme opakovaným požadavkům stavebních úřadů a stavebníků a navrhneme legislativní řešení, které umožní používat původní nástroje stavebního řízení. Dále je naším úkolem stabilizovat systém, nesmí se objevit už žádné překotné aktualizace, které vedou ke zpomalení nebo zhoršení stávajících funkcionalit. Zásadním způsobem se také posílí testování samotnými uživateli, aby všechny systémy fungovaly tak, jak mají.“

 

 

VARIANTA B – NOVÁ SOUTĚŽ

Po krátkém čase na analyzování situace ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek 16.10. 2024 představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.

„Digitalizace stavebního řízení je klíčová pro zjednodušení a urychlení procesů územního plánování a povolování staveb. Naším cílem je zajistit, aby systémy byly uživatelsky přívětivé a plně funkční. Navrhli jsme proto částečný legislativní a technologický bypass, který umožní, aby stavební úřady po přechodnou dobu nahradily chybějící funkcionality ISSŘ doposud užívanými systémy,“ říká ministr dopravy Martin Kupka, který měl koordinační úlohu přípravy řešení digitalizace stavebního řízení a jehož role tímto končí.


„Náš návrh obsahuje dvě varianty dalšího postupu. Ve variantě A jsme posuzovali možnost pokračování v rozvoji systému. V rámci IT hodnocení i z hlediska hodnocení veřejného zadávání jsme tuto variantu vyhodnotili jako méně vhodnou než variantu B, kterou je nová cesta k cílovému řešení. Z pohledu veřejného zadávání se jedná o poptávání kapacit prostřednictvím nové soutěže,“ uvádí ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek.


MÍRNĚJŠÍ LEGISLATIVNÍ BYPASS

S ohledem na zajištění právní jistoty úředníků obsahuje návrh také dvě varianty legislativního bypassu – A úplné vypnutí informačních systémů, B částečný bypass spočívající v povinném elektronickém odevzdávání dokumentů a zachování systémů při jejich současném napojením na lokální software dosud používaný stavebními úřady a dotčenými orgány.

“Přiklonili jsme se s kolegy na vládě ke druhé, mírnější variantě. V rámci částečného legislativního bypassu stanoví zákon přechodné období, ve kterém bude činnost v některých informačních systémech stavební správy ze strany stavebních úřadů a dotčených orgánů dobrovolná. Nedojde tedy k vypnutí funkcionalit všech informačních systémů stavební správy, ale k omezení některých evidenčních povinností ze strany stavebních úřadů, pořizovatelů a orgánů územního plánování. Také dojde k rozvolnění náběhu některých funkcionalit informačních systémů,” doplnil ministr Kulhánek.

TECHNOLOGICKÝ BYPASS

Z důvodu zvýšení uživatelského komfortu vláda zároveň souhlasila s realizací tzv. technologického bypassu, tedy vybudování rozhraní pro propojení Informačního systému stavebního řízení (ISSŘ), respektive spisové služby DSŘ se systémy, ve kterých stavební úřady vedou řízení zahájená před 30. 6. 2024. Cílem tohoto opatření je automatický přenos výstupů nebo jiných dat mezi ISSŘ (spisovou službou) a externím softwarem.

PLNĚ FUNKČNÍ 2028

Ministru pro místní rozvoj vláda tedy uložila iniciovat kroky k realizaci nového zadání veřejné soutěže na zhotovení systému DSŘ ve variantě B: Nová cesta k cílovému řešení. To znamená provedení procesní analýzy, vytvoření popisu cílového stavu a nové soutěže na zhotovení systému DSŘ vyjma (NGÚP). K tomu má dojít v otevřeném výběrovém řízení v nadlimitním režimu v hodnotě vyšších stovek milionů korun. Plná funkčnost systémů digitálního stavebního řízení se dá očekávat k 1. 1. 2028, a to včetně potřebného testovacího období. Do této doby poběží přechodné období.

 

 

 

 

EG - 2/2024

inPage - webové stránky s AI, doménawebhosting