SOFTWAROVÁ ŘEŠENÍ PRO ZVLÁDNUTÍ PANDEMIE COVID - 19 V KRAJI VYSOČINA
A - PŘIHLAŠUJÍCÍ
Jméno a příjmení: Martin Hadrava
Titul:
Funkce:
E-mail: hadrava.m@kr-vysocina.cz
Telefon: 724650289
Adresa:
Úřad/firma: Kraj Vysočina
Soutěžní kategorie kraje
B - PROJEKT
Název projektu: Softwarová řešení pro zvládnutí pandemie COVID-19 v Kraji Vysočina
Lokalita: Kraj Vysočina
Cíl:
Současně se zavedením COVID aplikace bylo zřízeno Callcentrum Kraje Vysočina včetně e-mailové podpory. Provoz zajišťovali zejména zaměstnanci Krajského úřadu Kraje Vysočina, ve 3Q/2021 došlo o rozšíření operátory z řad zaměstnanců Nemocnice Jihlava. Callcentrum bylo k dispozici každý den včetně víkendů od 7 – 22 hodin. Během svého dosavadního provozu (3/2020 – 10/2021) odbavilo a vyřídilo téměř 144 tisíc hovorů. Cílem Callcentra bylo a je uvolnit kapacitu zaměstnancům Krajské hygienické stanice tak, aby se mohly věnovat především trasování. Callcentrum je stále v provozu a poskytuje informace v souvislosti s pandemií (konzultace aktuálních nařízení, řešení problémů s odběry, dostupnosti výsledků, registrace na očkování). Paralelně s Callcentrem stále funguje e-mailová adresa, na které zaměstnanci krajského úřadu zodpovídají dotazy veřejnosti.
Další krokem bylo zavedení objednávkového systému pro objednávání testů, hrazených samoplátci. V aplikaci, která dostala název ODBĚRY, bylo umožněno objednávání široké veřejnosti na všechna odběrová místa v Kraji Vysočina. Zájemci se sami prostřednictvím software objednali na volné odběrové místo, po zadání výsledků laboratoří dostali upozornění prostřednictvím SMS na dostupný výsledek a také si sami po přihlášení mohli a mohou z aplikace stáhnout potvrzení o provedeném testu. V případě objednání na placený test uhradili objednávku on-line, přes platební bránu, tím pádem nemusela odběrová místa manipulovat s hotovostí a omezili jsme tak zátěž personálu odběrových míst.
S blížícím se očkováním byl zahájen vývoj aplikace VAKCINA, která je určena pro očkovací centra. Aplikace je napojena na API systému Reservatic, ve kterém probíhala registrace na očkování. Očkovací centrum si tak každý den mohlo aktualizovat stav objednaných pacientů. Aplikace vede personál očkovacích center celým administrativním procesem. Po provedeném očkování je očkování konkrétního pacienta se všemi náležitostmi zaspáno do systému ISIN a do centrálního registru.
Cílová skupina:
Provozovatel: Krajská hygienická stanice Kraje Vysočina
Realizátor: Kraj Vysočina
C - POPIS PROJEKTU - POPIS PROVOZOVATELE
1. Prokazatelnost účinků projektu
Je sledovaný (zamýšlený) účinek projektu kvantitativně a kvalitativně prokazatelný?
Jak podrobně je cílová skupina s projektem obeznámena?
Odpovídají dosažené výsledky vynaloženým nákladům?
Jedná se o projekt krátkodobého účinku, nebo lze předpokládat dlouhodobé trvání (jakého rozsahu)?
2. Prokazatelnost nejlepší praxe
Může být tento projekt inspirující pro ostatní subjekty veřejné správy?
Byly, či jsou předávány zkušenosti nabyté v souvislosti s realizací projektu ostatním subjektům veřejné správy?
3. Vícekanálový přístup
Jedná se o projekt, který umožňuje přístup/využití více kanály (způsoby) současně?
4. Open Data
Jedná se o projekt, který využívá Open Data?
5. Doplňující informace.
D - POPIS PROJEKTU - POHLED REALIZÁTORA
V čem může být vaše řešení inspirativní pro ostatní realizátory?
Obecně inspirativní – zejména v počátku – byla snaha navzájem si pomáhat, vyjít vstříc požadavkům všech aktérů procesu a pracovat i nad rámec pracovních povinností a běžné pracovní doby. S přibývajícím časem se toto „táhnutí za jeden provoz“ z celé společnosti bohužel vytratilo. I tak bylo nutné dlouhodobě zvládnout zkoordinovat požadavky a potřeby desítek subjektů zapojených do procesů.
V technické části považujeme za inspirativní vytvoření user-friendly prostředí akceptované lékaři, integraci na Portál občana přes NCPeH a eGSB a využití služby platební brány pro online platby a rozúčtování takto vybraných prostředků organizacím.
Co z uvedeného řešení je možné použít opakovaně a co je výjimečným specifikem tohoto nasazení?
Opakovaně použitelné je zcela jistě Callcentrum, která bylo již několikrát jak technicky, tak personálně využité i v dalších agendách (krajské volby, kotlíkové dotace, volby do poslanecké sněmovny). Zároveň vidíme veliký potenciál ve využití aplikace pro objednávání na jiné zdravotní služby. Do aplikace je zapojena drtivá většina praktických lékařů z Kraje Vysočina, 240 000 občanů a všechny krajské nemocnice. V projektu jsme vyvinuly i integrace na platební bránu a SMS bránu, které jsou opakovatelně použitelné v dalších projektech, např. při implementaci integrovaného systému veřejné dopravy.
Jistým specifikem bylo zapojení Krajské hygienické stanice, které lze opakovaně použít snad pouze v případě další pandemie.
Jaké další obdobné projekty jste realizovali, kde a v jakém rozsahu?
Národní kontaktní místo pro eHealth - je v současné době schopno v rámci Evropské unie přeshraničně přenášet vybrané údaje o pacientech, a to za velmi striktně stanovených podmínek
eAmbulance – systém pro objednávání veřejnosti do odborných ambulancí krajských nemocnic
Výměnná síť eMEDOCS která buduje, rozšiřuje a udržuje komunikační infrastrukturu pro bezpečnou a důvěryhodnou výměnu zdravotnické dokumentace mezi zdravotnickými zařízeními v rámci zdravotnického systému České republiky.