Registr zastupování (REZA)
A – Přihlašující
Jméno a příjmení: Jan Hainz
Titul: Ing,. MBA
Funkce: vedoucí komunikace a PR
Odbor: Oddělení komunikace a PR
E-mail: jan.hainz@dia.gov.cz
Telefon: 602621877
Adresa: Na Vápence 915/14
Firma: Digitální a Informační Agentura (DIA)
Nominace v kategorii: centrální úřady
B – Projekt
Název projektu: Registr zastupování (REZA)
Lokalita: Česká republika
CÍL:
Hlavním cílem Registru zastupování, jakožto centrální sdílené služby eGovernmentu v České republice, je usnadnit, zefektivnit a zpřehlednit proces zastupování fyzických i právnických osob při jednání s orgány veřejné správy.
Díky elektronické evidenci zmocněnců a zákonných zástupců systém umožňuje:
1. Zjednodušení komunikace mezi občany, firmami a veřejnými institucemi – občané či firmy mohou prostřednictvím zmocněnců jednat v různých právních a administrativních záležitostech bez nutnosti osobní účasti.
2. Transparentnost a důvěryhodnost – orgány veřejné správy mají přímý přístup k ověřeným informacím o tom, kdo je oprávněn jednat jménem určité osoby. To zajišťuje vyšší bezpečnost a předchází případným podvodům či neoprávněnému zastupování.
3. Úspora času a eliminace byrokracie – díky elektronickému řešení není potřeba opakovaně předkládat plnou moc při každém jednání s úřady. Registr zastupování automatizuje ověřování oprávněnosti zmocněnců, což zjednodušuje správní procesy.
4. Přístupnost a efektivita – zajištění snadné dostupnosti informací o zastoupení pro všechny relevantní státní instituce, čímž se snižuje administrativní zátěž jak pro občany, tak pro úředníky.
Cílová skupina: občané a podnikatelé České republiky, veřejná správa
Provozovatel: Digitální a informační agentura
Realizátor: Digitální a Informační agentura
C – popis projektu – pohled provozovatele
1 - PROKAZATELNOST ÚČINKŮ PROJEKTU
Je sledovaný (zamýšlený) účinek projektu kvantitativně a kvalitativně prokazatelný?
ANO.
V Registru práv a povinností, jehož je REZA nedílnou součástí, lze dohledat definovaná konkrétní oprávnění k zastupování.
Systém eviduje implicitní a explicitní oprávnění k zastupování. Implicitní oprávnění generuje agentura DIA na základě údajů v základních registrech a dalších AIS dle šablon oprávnění k zastupování. Implicitní oprávnění k zastupování nevznikají z vůle zastupovaného a nelze je jednostranným aktem zastupovaného či zastupujícího změnit – je nutné dosáhnout změny údajů v ISVS či rozhodnutí soudu atd. Explicitní oprávnění budou vznikat na základě iniciativy zastupovaného přes portál příslušného úřadu, Portál občana, nebo kontaktní místo Czech POINT. Typickým znakem je, že je zastupovaný může jednostranně ukončit bez čehokoli dalšího.
https://reza-ais.egon.gov.cz/
Vnímají a uznávají uživatelé (cílová skupina) tento projekt jako prospěšný?
NENÍ VAZBA.
Projekt je teprve ve fázi ranné realizace, z produktivního provozu zatím nemáme zpětnou vazbu vzhledem k tomu, že jednotlivé agendové systémy a portály, které službu konzumují, nejsou ještě k datu podání přihlášky na systém REZA napojené.
Od 7.10. jsou v produkčním prostředí publikovány oprávnění k zastupování generována na základě dat z ROS, konkrétně dle šablon SOZ-1-3 až SOZ-1-9 a od 15.11. budou publikovány, a tudíž zpřístupněny OVM i šablony Rodič - dítě, konkrétně dle šablon SOZ-1-1 a SOZ-1-2 generované na základě dat z ROB (AIS EO a AIS C). Všechna tato oprávnění jsou aktualizována na základě změn publikovaných do AIS Vyrozumívacího (AIS-V).
Jak podrobně je cílová skupina s projektem obeznámena?
DOBŘE.
Probíhají pravidelné schůzky a informační kampaně na seznámení se s principy a možnostmi využívání. Jedná se např. o:
• Pravidelné schůzky Architektury k lokálnímu řešení REZA pod vedením DIA; účastni mohou být architekti, analytici, projektoví manažeři jednotlivých resortů zajímající se o tuto problematiku a řeší se otevřeně stav tohoto projektu a otázky přítomných
• Videonávody na youtube:
o Registr zastupování – Zobrazení oprávnění k zastupování | https://www.youtube.com/watch?v=78FS_XbNzHI&t=5s
o Registr zastupování – Hromadné přidání rolí uživatelů lokálním správcem (administrátorem) | https://www.youtube.com/watch?v=0plz1aufejg
• Webináře k naplnění zákona o právu na digitální službu
Díle je veřejně publikována uživatelská příručka | https://reza-ais.egon.gov.cz/assets/docs/AIS-REZA-U%C5%BEivatelsk%C3%A1%20p%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka-v1.1_01_09_2024.pdf
Odpovídají dosažené výsledky vynaloženým nákladům?
ODPOVÍDAJÍ.
Z pohledu nákladů na realizaci projektu odpovídají dosažené výsledky vynaloženým nákladům, projekt byl realizován ve stanoveném čase a kvalitě a jako centrální sdílené služba má obrovský potenciál své přínosy v čase zvyšovat s narůstajícím počtem zapojených agendových systémů a portálů, které budou službu využívat.
Jedná se o projekt krátkodobého účinku, nebo lze předpokládat dlouhodobé trvání?
DLOUHODOBÝ.
REZA je centrální sdílená služba, kterou budou významně využívat agendové systémy a portálová řešení všech dotčených orgánů veřejné správy. Jedná se o klíčový prvek, který dosud v centrálním eGovernmentu chyběl a po kterém byla dlouhodobá poptávka ze strany orgánů veřejné správy i ze strany klientů českého eGovernmentu.
2 - PROKAZATELNOST NEJLEPŠÍ PRAXE
Může být projekt inspirující pro ostatní subjekty veřejné správy?
ROZHODNĚ ANO.
Registr zastupování může být inspirující pro ostatní subjekty veřejné správy, a to z několika důvodů. Jako součást širšího rámce eGovernmentu v České republice přináší nejen modernizaci a digitalizaci veřejné správy, ale také ukazuje, jak lze efektivně usnadnit a zefektivnit procesy, které jsou často považovány za rigidní a nedigitalizovatelné.
Projekt může být inspirací pro další subjekty veřejné správy např. v oblastech:
1. Digitalizace administrativních procesů
• Registr zastupování ukazuje, jak digitalizace rutinních administrativních procesů, jako je zastupování před úřady, může snížit byrokracii a urychlit komunikaci mezi občany, firmami a veřejnou správou.
• Inspiruje ostatní subjekty veřejné správy k tomu, aby přehodnotily své vlastní procesy a hledaly možnosti pro jejich digitalizaci, což vede k větší efektivitě a lepšímu uživatelskému zážitku.
2. Zjednodušení komunikace mezi občany a úřady
• Registr umožňuje občanům a firmám snadněji spravovat své záležitosti prostřednictvím zmocněnců, což snižuje nutnost osobní přítomnosti a opakovaného předkládání dokumentů.
• Tento přístup inspiruje ostatní úřady k tomu, aby zjednodušily své vlastní procesy a umožnily občanům a firmám efektivněji komunikovat s veřejnou správou elektronicky.
3. Zvýšení transparentnosti a důvěry
• Automatizované ověřování oprávnění zmocněnců v Registru zastupování zvyšuje transparentnost a důvěru v procesy veřejné správy.
• Tento model může sloužit jako vzor pro další subjekty veřejné správy, které se potýkají s nutností zajistit transparentní a bezpečné procesy, a to jak v oblasti zastupování, tak i v jiných agendách.
4. Úspora času a nákladů
• Digitalizace zastupování prostřednictvím registru vede ke značné úspoře času pro občany, firmy i úředníky. To může být inspirací pro další instituce, které hledají řešení, jak snížit administrativní zátěž a optimalizovat výkon veřejné správy.
• Tento přístup může být vzorem pro ostatní projekty zaměřené na zvýšení efektivity a optimalizaci pracovní zátěže ve veřejné správě.
5. Bezpečnost a ochrana osobních údajů
• Registr zastupování klade důraz na bezpečné ověřování zmocněnců a ochranu osobních údajů, což je v oblasti eGovernmentu zásadní.
• Tento důraz na bezpečnost může inspirovat další úřady a instituce k tomu, aby do svých projektů zahrnuly robustní bezpečnostní opatření a postupy pro ochranu citlivých dat.
6. Podpora širší digitalizace veřejné správy
• Projekt Registr zastupování je příkladem, jak lze prakticky realizovat cíle digitalizace veřejné správy, které jsou často stanoveny na vládní úrovni.
• Může inspirovat další subjekty, aby se připojily k digitalizačním iniciativám a vyvinuly vlastní projekty, které podporují dlouhodobé cíle digitální transformace veřejné správy.
7. Spolupráce mezi veřejnými institucemi
• Úspěch tohoto projektu může také inspirovat ostatní instituce k větší spolupráci mezi různými úřady a institucemi a přinášet synergické efekty.
• Úřady mohou být motivovány k tomu, aby spolupracovaly na integraci svých systémů a navzájem si poskytovaly data, což zjednodušuje administrativní procesy a snižuje nutnost duplicitních úkonů.
Byly, či jsou předávány zkušenosti nabyté v souvislosti s realizací projektu ostatním subjektům veřejné správy?
ANO BYLY.
Existuje široká pracovní skupina v rámci projektu a Rady vlády pro informační společnost, kde jsou aktivity a výstupy projektu detailně konzultovány a prezentovány a integrace mezi sdílenou službou a resorty pilotně ověřovány.
Zároveň jsou informace o řešení dostupné na https://archi.gov.cz/nap:reza.
3 – VÍCEKANÁLOVÝ PŘÍSTUP
Jedná se o projekt, který umožňuje přístup/využití více kanály (způsoby) současně?
NYNÍ NE.
Projekt je koncipován tak, aby umožňoval vícekanálový přístup, nyní je v realizaci vytvoření přístupů prostřednictvím Portálu občana a Kontaktního místa veřejné správy (CZECHPOINT), zároveň probíhají první implementace využití centrálních služeb REZA v prostředí resortních portálových řešení.
4 - OPEN DATA
Jedná se o projekt, který využívá OPEN DATA?
NYNÍ NE.
5 - DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE
Projekt významně přispívá k naplnění zákona 12/2000 Sb., o právu na digitální služby.
Registr zastupování zároveň významně přispívá k naplňování hlavních cílů Informační koncepce České republiky tím, že:
• Digitalizuje a zjednodušuje administrativní procesy.
• Zvyšuje dostupnost a kvalitu elektronických služeb pro občany i firmy.
• Zajišťuje interoperabilitu s dalšími systémy veřejné správy.
• Snižuje administrativní zátěž a zvyšuje efektivitu veřejné správy.
• Klade důraz na bezpečnost a ochranu osobních údajů.
• Podporuje jednotné digitální prostředí, které je středobodem rozvoje eGovernmentu v České republice.
Díky těmto přínosům se Registr zastupování stává důležitou součástí digitální transformace veřejné správy v ČR a pomáhá naplňovat dlouhodobé strategické cíle stanovené v Informační koncepci.
Řešení REZA je připravované na budoucí rozšíření a integraci s Evropskou digitální peněženkou EU DIW, Evropskou infrastrukturou blockchainových služeb EBSI, elektronické zdravotnictví eHealth ČR, nebo v duchu současné aktivity v EU, která má za cíl transponovat ontologii RPAM do EU legislativy.
D – popis projektu – pohled realizátora
Popište náročnost technické realizace, včetně případných specifik:
Realizace projektu byla náročná zejména s ohledem na časový rámec. Projektový záměr byl schválen sněmovním tiskem 638 (psp.cz) novelizující především zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech, a podepsán prezidentem a odeslán k publikaci ve Sbírce zákonů dne 6.5.2024, přičemž hlavní účinnost byla stanovena od 1.7.2024. Projekt se tak podařilo realizovat v základní verzi v rekordně krátkém čase.
V čem může být Vaše řešení inspirativní pro ostatní realizátory?
Co z uvedeného řešení je možné použít opakovaně a co je výjimečným specifikem tohoto nasazení?
Jaké další obdobné projekty jste realizovali, kde a v jakém rozsahu?
eDoklady
Nový design Portálu občana
Mobilní aplikace Portálu občana
Kompetenční centra
AIS Vyrozumívací
KONTAKTY: