Plně digitalizované řešení místního poplatku ze psů na Portálu Pražana

 

A – Přihlašující

Jméno a příjmení: Jiří Károly
Titul: Mgr.


Funkce: ředitel odboru informatických činností
Odbor: odbor informatických činností
E-mail: jiri.karoly@praha.eu
Telefon: +420 236 00 2804
Adresa: Jungmannova 35, Praha 1, Nové Město
Firma: Magistrát HMP
Nominace v kategorii: města

 

B – Projekt


Název projektu: Plně digitalizované řešení místního poplatku ze psů na Portálu Pražana
Lokalita: Hlavní město Praha, resp. městské části zapojené do projektu

CÍL: Cílem projektu je: 

- umožnit autentizovanému uživateli na Portálu Pražana (přihlášenému prostřednictvím prostředků Identity občana nebo ISDS) kompletní online řešení agendy místního poplatku za psa, z pohodlí svého domova (zobrazení dat, která jsou o něm vedena v příslušném agendovém IS, možnost učinit úplné elektronické podání s předvyplněním dat ze základních registrů a relevantního městského agendového IS apod.),
- zefektivnit proces zpracování došlých elektronických formulářů na dané městské části (automatické vytěžení dat z došlých formulářů do agendového informačního systému).
B: Cílová skupina: - občané hlavního města Praha – majitelé psů 
- úředníci zpracovávající podání u tohoto místního poplatku


Provozovatel: MHMP
Realizátor: Operátor ICT, a.s., a spol. Marbes s.r.o.

 

C – popis projektu – pohled provozovatele

1 - PROKAZATELNOST ÚČINKŮ PROJEKTU

 

Je sledovaný (zamýšlený) účinek projektu kvantitativně a kvalitativně prokazatelný? 

ANO.
Služba „agendy psů“ je součástí celkového řešení Portálu Pražana a z hlediska zástupců městských částí představovala jeden z prioritních požadavků na elektronizaci. Tato agenda je z hlediska samosprávních městských agend jednou z nejčastěji využívaných (v Praze je evidováno více než 90 tisíc psů). 

Smyslem služby je zejména:

1. umožnit občanovi řešit kompletně tuto agendu elektronicky bez nutnosti osobní návštěvy úřadu: 
- služba na Portálu Pražana zahrnuje celkem pět formulářů: ohlášení psa k místnímu poplatku ze psů na městskou část; odhlášení psa z evidence; změna údajů uvedených v původním ohlášení a zadání čipu a oprava údajů o psovi, 
- uživatel si může zobrazit data z agendového IS, které o něm MČ v dané agendě vede, a není tak nutné v případě dotazů k těmto datům kamkoliv chodit, volat nebo psát. Portál uživateli nabízí možnost zobrazit si celkovou finanční povinnost (včetně generovaných údajů k platbě i včetně QR kódu) a základní informace o registrovaném psu nebo psech;

2. usnadnit práci zaměstnancům úřadu při zpracování obdržených elektronických formulářů, a to jak v souvislosti s automatickou kontrolou formulářů, tak i s automatickým vytěžováním dat z formulářů přímo do agendového IS.

Do projektu jsou v současné době zapojeny tyto MČ: 
Praha 1, Praha 3, Praha 8, Praha 11, Praha 14, Praha 17, Praha 21,  Praha-Nebušice, Praha-Vinoř, Praha-Zbraslav, Praha-Koloděje, Praha-Dolní Chabry. Aktuálně se pracuje na připojení MČ Praha Klánovice, Praha 4, Praha 5 a Praha 10.

 

Vnímají a uznávají uživatelé (cílová skupina) tento projekt jako prospěšný?

ANO.
Agenda místního poplatku za psa patří mezi nejčastější důvody návštěvy úřadů v rámci samosprávních agend. Služba umožňuje řešit vše z pohodlí domova bez nutnosti osobní návštěvy úřadu (včetně možnosti rychlé platby díky generovanému QR kódu). Zájem uživatelů je patrný z nárůstu počtu podání u této služby.

 

Jak podrobně je cílová skupina s projektem obeznámena?

DOBŘE.
Projekt je propagován na webových stránkách městských částí, v místních radničních novinách a používají se i venkovní reklamní plochy, které má HMP bezplatně k dispozici. Zároveň se připravuje kampaň, aby se informace o službě dostala vhodným trvalejším způsobem i na místa s vysokým výskytem pejskařů (např. na tzv. psí louky apod.).

MHMP poskytuje MČ, které jsou zapojené do této elektronické služby, jednotné marketingové produkty (bannery, plakáty, promo video apod.), které umožňuje MČ dlouhodobou efektivní propagaci této služby na jejich webových stránkách, sociálních sítích, v lokálních periodikách apod.

Video pro uživatele je dostupné na https://portalprazana.cz/pro-verejnost/sluzby/poplatek-za-psa.

 

Odpovídají dosažené výsledky vynaloženým nákladům?

ODPOVÍDAJÍ.
Projekt je dlouhodobý. Jeho cílem je poskytovat všechny relevantní informace z této agendy občanům městské části. Úspěšnost projektu lze hodnotit: 
1. Úsporou nákladů na straně úřadů, kdy elektronické podání, jeho automatická kontrola a zejména přímé vytěžení dat do AIS MČ zkracuje nutnou pracovní činnost daného úředníka, a zároveň nabízenou jednoduchostí snižuje počet neplatičů místního poplatku. 
2. Druhý pohled je perspektiva občana, který uspoří čas a úkony agendy může provést bez nutnosti osobní návštěvy úřadu, a to v režimu 7x24.

 

Jedná se o projekt krátkodobého účinku, nebo lze předpokládat dlouhodobé trvání?

DLOUHODOBÝ.
Jedná se o dlouhodobé řešení s postupným zapojením dalších MČ. S ohledem na fakt, že dané řešení naplňuje požadavky ZoPDS, lze předpokládat jeho rollout na další MČ.

 

2 - PROKAZATELNOST NEJLEPŠÍ PRAXE

Může být projekt inspirující pro ostatní subjekty veřejné správy?

ROZHODNĚ ANO.
Samoobslužné portály měst a obcí začínají být standardem. Problémem jejich užití je mnohdy velmi malá uživatelská přívětivost. Portál Pražana jde cestou založenou na způsobech identifikace uživatele, garantovaných státem, kterému jsou následně na hlavní straně zobrazena data z městských agendových IS. Na tyto informace jsou navázány služby elektronických formulářů (s automatickým předvyplněním již známých dat) a také možnost případného zobrazení platebních údajů (včetně QR kódu). Právě jednoduchost by měla být pro ostatní subjekty samosprávy inspirující.

Inspirující je podle našeho názoru i přístup k této službě, kdy MHMP poskytuje zapojeným městským částem i jednotnou marketingovou podporu. Tím se velmi výrazně usnadňuje propagace služby na webových portálech, v periodikách a na sociálních sítích daných MČ.

 

Byly, či jsou předávány zkušenosti nabyté v souvislosti s realizací projektu ostatním subjektům veřejné správy?
ANO BYLY.
Spolupráce mezi MHMP a městskými částmi je klíčová. Usnadňuje ji společný cíl. I proto jsou všechny zkušenosti ze spolupráce s jednou městskou částí rychle přenášeny na další. I proto počet zapojených MČ roste.

Zkušenosti z realizace projektu a zvolené integrační vazby jsou využívány při zpřístupňování dalších agend na Portálu Pražana (např. agenda nájemních bytů).

3 – VÍCEKANÁLOVÝ PŘÍSTUP

Jedná se o projekt, který umožňuje přístup/využití více kanály (způsoby) současně?
ANO.
Portál Pražana je připraven na to, aby jej mohli využít lidé s mobilem v ruce stejně jako lidé, kteří komunikují na tabletech či počítačích. Druhou rovinou multikanálového přístupu je propagace portálu, která je realizována jak celopražsky, plošně, tak cíleně v daných městských částech.

 

4 - OPEN DATA

Jedná se o projekt, který využívá OPEN DATA?


  1. Projekt se netýká Open dat, žádný požadavek v této oblasti nebyl ze strany věcných garantů obdržen.

 

5 - DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE

Výjimečnost služby spočívá v souladu mezi MHMP a městskými částmi Prahy, kdy jsou agendy samosprávy řešeny v celopražském řešení Portálu Pražana. Realizace samotné služby agendy psů je připravena ve vysokém standardu uživatelské přívětivosti, který může být inspirující pro jiné elektronické služby samosprávy.

Řešení umožňuje automatické vytěžení dat z formulářů přímo do agendového informačního systému bez nutnosti data přepisovat ze strany zaměstnance úřadu.

 

D – popis projektu – pohled realizátora

 

Popište náročnost technické realizace, včetně případných specifik: 

Projekt byl z technického hlediska náročný a komplexní. Úkolem bylo napojit AIS, ve kterém jsou obsažena data o poplatcích, s integrační platformou MHMP. Přes integrační platformu jsou data předávána do Portálu Pražana.

Součástí procesu připojení městské části k tomuto online řešení je vždy i fáze čištění dat na této MČ. Do Portálu Pražana se tak dostávají pouze zkontrolované předpisy. Řešení bylo nejprve připraveno s MČ Praha 3, které patří velký dík za skvělou spolupráci. S touto MČ se i nadále řešení rozvíjí.

 

V čem může být Vaše řešení inspirativní pro ostatní realizátory?

Hlavním faktorem úspěchu byla velmi dobrá věcná garantka řešení z MČ Praha 3. Dále je nutné zmínit dobrou spolupráci všech dodavatelů a snahu o dosažení maximální uživatelské přívětivosti.

 

Co z uvedeného řešení je možné použít opakovaně a co je výjimečným specifikem tohoto nasazení?

OPAKOVANĚ.

Z technického pohledu je výjimečné uplatnění integrační platformy, která v podobných projektech obvykle chybí. Realizované napojení na agendu psů a zkušenosti s tím získané velmi výrazně usnadňuje další integrace, které na Portálu Pražana ze systému Proxio/Agendio řeší (např. spuštěna agenda městských bytů). Další potenciál představuje řešení místního poplatku z pobytu, které se bude řešit ve spolupráci s MČ.

 

Jaké další obdobné projekty jste realizovali, kde a v jakém rozsahu?

Operátor ICT je dodavatelem celé řady významných řešení pro HMP. Z portálových řešení lze uvést např.: 

1. Připomínkování územního plánu a územních studií: 
projekt navazuje na řešení připomínkování metropolitního plánu v roce 2022. Cílem projektu bylo velmi výrazně snížit pracnost a čas potřebný na straně úřadu pro zpracování došlých připomínek; 

2. Agendu poplatku za odpady, kdy si uživatel může na Portálu Pražana:  
- zjistit stav přeplatků, nedoplatků a další evidované údaje,
- změnit kontakt pro zasílání rozpisů poplatku a upozornění na nedoplatky,
- vyřídit si zasílání rozpisů poplatku e-mailem,
- vyřídit si platby inkasem z bankovního účtu,
- vyřídit si vrácení přeplatku, 
- zjistit si informace o objednaných sběrných nádobách,
- objednat si svoz směsného komunálního odpadu od nového objektu,
- změnit si stávající objednávky svozu. 

Společnost MARBES je realizátorem projektů mnoha portálů občana v České republice. Mezi nejnovější projekty patří portály pro statutární města Chomutov, Olomouc, Kladno, Liberec a další. Současně MARBES projektuje elektronické služby pro občany i v menších městech, jako jsou Beroun, Lovosice nebo Příbram.

 

KONTAKTY:

 

inPage - webové stránky s AI, doménawebhosting