Osobní portál občana
A – Přihlašující
Jméno a příjmení: Andrea Arnoldová
Funkce: Marketingový manager
Odbor: Obchodní
E-mail: andrea.arnoldová@haida.cz
Telefon: 608 761 771
Adresa: Gen. Svobody 802, 473 01 Nový Bor
Firma: HAiDA s.r.o., distributor GORDIC
Nominace v kategorii: města
B – Projekt
Název projektu: Osobní portál občana
Lokalita: Město Cvikov
CÍL:
Řešit digitalizaci úřadu, kde díky portálu občana mohou občané Cvikova vyřizovat z pohodlí domova žádosti a životní situace, řešit místní poplatky a případně hlásit závady.
Autentizace uživatelů s využitím NIA a poskytování informací ověřeným uživatelům 24/7.
Vytvořit rozklikávací rozpočet, kde občané vidí graficky zpracovaná data, jak obec hospodaří.
Rychlé vyřízení závazků, okamžitá úhrada pohledávek.
Snížení nároků na administrativu.
Cílová skupina: Občanům Cvikova a zaměstnancům městského úřadu.
Provozovatel: Město Cvikov
Realizátor: HAiDA s.r.o., distributor Gordic
C – popis projektu – pohled provozovatele
1 - PROKAZATELNOST ÚČINKŮ PROJEKTU
Je sledovaný (zamýšlený) účinek projektu kvantitativně a kvalitativně prokazatelný?
ANO.
Osobní portál občana zaznamenává mnoho důležitých ukazatelů za určité časové období (den, měsíc, rok apod.)
- Počet přihlášení do portálu občana.
- Počet zaslaných formulářů.
- Počet nahlášených závad.
- Kolik proběhlo poplatků a v jaké výši apod.
Vnímají a uznávají uživatelé (cílová skupina) tento projekt jako prospěšný?
ANO.
Uživatelé oceňují hlavně možnost mobilního bankovnictví (přihlášení přes bankovní identitu), při kterém vyřeší veškeré poplatky. Oceňují zejména to, že si vše vyřídí z pohodlí domova nebo v práci a nemusí si tak brát volno k navštívení úřadu.
Jak podrobně je cílová skupina s projektem obeznámena?
VELMI DOBŘE.
Město Cvikov se aktivně podílelo na osvětě o zavedení portálu občana. Mimo uvedení informací na svých webových stránkách, tuto informaci občané získali i prostřednictvím e-mailu.
Odpovídají dosažené výsledky vynaloženým nákladům?
ODPOVÍDAJÍ.
Je to dlouhodobý projekt, a proto chvíli potrvá, než se informace dostane ke všem občanům a ti si to aktivně vyzkouší a budou používat. Mladší generace portál již aktivně využívá, takže úředníci mají méně osobních návštěv zejména této skupiny.
Jedná se o projekt krátkodobého účinku, nebo lze předpokládat dlouhodobé trvání?
DLOUHODOBÝ.
Jedná se s naprostou jistotou o dlouhodobý účinek, digitalizace úřadu je velmi důležitá a prospěšná.
2 - PROKAZATELNOST NEJLEPŠÍ PRAXE
Může být projekt inspirující pro ostatní subjekty veřejné správy?
ROZHODNĚ ANO.
Díky prokazatelným benefitům a výsledkům se snažíme tento projekt úspěšně šířit i mezi další obce a města.
Byly, či jsou předávány zkušenosti nabyté v souvislosti s realizací projektu ostatním subjektům veřejné správy?
ANO BYLY.
Ano již byly a určitě stále budou. O portály je čím dál větší zájem.
3 – VÍCEKANÁLOVÝ PŘÍSTUP
Jedná se o projekt, který umožňuje přístup/využití více kanály (způsoby) současně?
ANO.
Je možné přistupovat přes NIA, Bankovní identitu, e-občanku apod.
4 - OPEN DATA
Jedná se o projekt, který využívá OPEN DATA?
NYNÍ NE.
5 - DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE
Osobní portál občana je možné realizovat i v cloudovém prostředí. Úřad tak nemusí řešit provoz, zálohování, a hlavně i kyberbezpečnost, která je velmi důležitá pro chod úřadu.
D – popis projektu – pohled realizátora
Popište náročnost technické realizace, včetně případných specifik:
Provedení a instalace je velmi jednoduchá a rychlá - v řádu několika dnů.
Následné nastavení a customizace je již ve spolupráci s městem, takže záleží na aktivitě daného zákazníka.
V čem může být Vaše řešení inspirativní pro ostatní realizátory?
Hlavní prioritou je digitalizace měst a obcí. V dnešní době je to již nutná priorita.
Co z uvedeného řešení je možné použít opakovaně a co je výjimečným specifikem tohoto nasazení?
Celý projekt osobního portálu občana je koncipován tak, že je opakovaně použitelný.
Jaké další obdobné projekty jste realizovali, kde a v jakém rozsahu?
realizace: Město Trutnov, obec Malá Úpa, město Meziboří.
KONTAKTY: