Nové digitální služby na Portálu dopravy pro rok 2024

 

A – Přihlašující

 

Jméno a příjmení: Karel Váchal
Titul: Mgr.

Funkce: Ředitel Architektonické a projektové kanceláře Ministerstva dopravy
E-mail: karel.vachal@md.gov.cz
Telefon: 605005171
Adresa: Nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, Praha 1
Firma: Ministerstvo dopravy
Nominace v kategorii: centrální úřady

 

B – Projekt


Název projektu: Nové digitální služby na Portálu dopravy pro rok 2024
Lokalita: Možnost využít celosvětově pro občany ČR

CÍL:

 Hlavním cílem je nabídnout občanům služby spojené s dopravními agendami k vyřízení z pohodlí domova, bez ohledu na úřední hodiny, popřípadě úplně ušetřit cestu na úřad. 
Obdobně se služby snažíme navrhovat i tak, abychom zjednodušili práci rovněž úředníkům.


Cílová skupina: Především občané, zároveň je však kladen důraz i na pracovníky úřadů.
Provozovatel: Ministerstvo dopravy
Realizátor: CENDIS, s.p.

 

C – popis projektu – pohled provozovatele

1 - PROKAZATELNOST ÚČINKŮ PROJEKTU

Je sledovaný (zamýšlený) účinek projektu kvantitativně a kvalitativně prokazatelný? 

ANO.
V rámci těchto nových projektů si k dnešnímu dni například:
- více jak 20 000 občanů podalo el. žádost v rámci agendy vozidel,
- více jak 60 000 občanů stáhlo zdarma a na pár "kliků" výpisy týkající se vozidel,
- přibližně 55 000 uživatelů nastavilo zasílání notifikací o každé změně bodového konta,
- přibližně 30 000 uživatelů vidí u každého svého vozidla platnost technické prohlídky,
- atd.

Vnímají a uznávají uživatelé (cílová skupina) tento projekt jako prospěšný?

ANO.
Díky počtu využívajících předmětné služby je vidět vnímání občanů. Zpětnou vazbu vnímá MD i od úřadů.

Jak podrobně je cílová skupina s projektem obeznámena?

DOBŘE.
MD spouštěn projektů pravidelně komunikuje jak směrem k občanům, tak směrem k úřadům. MD se navíc zaměření v příštím roce na mediální kampaň pro prezentaci digitálních služeb.

Odpovídají dosažené výsledky vynaloženým nákladům?


ODPOVÍDAJÍ.

Jedná se o projekt krátkodobého účinku, nebo lze předpokládat dlouhodobé trvání?

DLOUHODOBÝ.

2 - PROKAZATELNOST NEJLEPŠÍ PRAXE

Může být projekt inspirující pro ostatní subjekty veřejné správy?

ROZHODNĚ ANO.
Určitě, elektronická podání žádostí bez nutnosti vyplňovat jakékoliv údaje, které stát o žadateli má, by mělo být hlavní prioritou resortů. Samozřejmostí b mělo být i stáhnutí výpisů, a to zcela zdarma a na pár kliků, opět bez nutnosti cokoliv vyplňovat, nahrávat apod.

Byly, či jsou předávány zkušenosti nabyté v souvislosti s realizací projektu ostatním subjektům veřejné správy?

ANO BYLY.
MD prezentuje své zkušenosti napříč státní správou. V nedávné době probíhaly konzultace např. s Ministerstvem kultury (Portál), MPO (Portál), MPSV (REZA), nebo ÚOHS. Pravidelně probíhají jednání mezi MD a DIA, kdy MD dává zpětnou vazbu ze zkušeností s procesy týkající se IS.

3 – VÍCEKANÁLOVÝ PŘÍSTUP

Jedná se o projekt, který umožňuje přístup/využití více kanály (způsoby) současně?
ANO.

4 - OPEN DATA

Jedná se o projekt, který využívá OPEN DATA?

ANO.

5 - DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE
Na Portálu dopravy byly v roce 2024 spuštěny následující snové služby:
Elektronické žádosti o:
a.    Změna vlastníka nebo provozovatele silničního vozidla (převod vozidla na nového vlastníka)
b.    Vydání doplňkové tabulky s registrační značkou (vydání tabulky s registrační značkou pro umístění na nosič kol, zavazadel apod.)
c.    Zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel (koupě nového vozidla v ČR nebo dovoz vozidla ze zahraničí)
d.    Vyřazení silničního vozidla z provozu nebo zápis zániku silničního vozidla (vyřazení neprovozovaného nebo odcizeného vozidla z provozu, nebo zápis zániku vozidla)
e.    Vydání nového osvědčení o registraci silničního vozidla (vydání nového ORV z důvodu jeho ztráty nebo odcizení)
f.    Oznámení o ztrátě, zničení nebo odcizení tabulky s registrační značkou (nahlášení chybějící registrační značky jako ochrana před zneužitím)
g.    Zápis změny údajů v registru silničních vozidel (zápis změny bydliště, jména vlastníka/provozovatele nebo změna technických údajů vozidla)
h.    Vydání tabulky s registrační značkou na vývoz (vydání tabulky s registrační značkou při prodeji vozidla mimo území ČR)

Dále:
i.    Nastavení zasílání notifikace v případě jakékoliv změny bodového konta, a to zcela zdarma
j.    Výpis všech svých historicky vlastněných či provozovaných vozidel
k.    Výpis technických údajů vozidla
l.    Informace o platnosti technické prohlídky

Do konce roku nabídneme ještě občanům:
a.    Přístup pro právnické osoby 
        V první fázi integrace do Registru zastoupení do Portálu dopravy budou zástupci 
        právnických osob moci nahlížet na údaje a podávat žádosti - od 1. 11. 2024.
b.    Další užitečné údaje v Portálu dopravy do konce roku
    i.    Povinné ručení a jeho platnost u každého vozidla (již nepotřebujete "zelenou kartu") 
    ii.    Informace o platnosti dálniční známky 
    iii. Upozornění na blížící se termín technické kontroly prostřednictvím SMS a e-mailu 
    iv. Nové notifikační centrum, nastavení všech notifikací z dopravy přehledně na jednom 
         místě 
    v.    Zobrazení počtu předchozích vlastníků u vozidel nebo náhled na stav tachometru přímo v 
         technickém popisu vozidla.

 

D – popis projektu – pohled realizátora


Popište náročnost technické realizace, včetně případných specifik: 

Nejnáročnější je bezpochyby zajistit bezproblémový proces celé nasazení služeb. Portál dopravy je v současné době propojen s několika IS, ze kterých data čerpá. Pokud jsou nasazovány služby v agendě vozidel, tzn. je nasazován nový kontext v rámci Registru silničních vozidel, je nutné zkoordinovat přepnutí na nový kontext u dalších 6 IS v jeden okamžik (IS Technických prohlídek, D8lniční známky, Portál dopravy, Portál občana, ČKP, IS Nadrozměrné přepravy). kromě nasazení kontextů je samozřejmě nutné zajistit testování, plány pro všechny možné situace apod. Samozřejmostí je u takto velkých změn neustálá komunikace s DIA (SZR/OHA atd.).

V čem může být Vaše řešení inspirativní pro ostatní realizátory?

Co se týče technické stránky, určitě doporučujeme zavedení předprodukčních prostředí na všechny IS.
Samozřejmostí je u takto velkých změn neustálá komunikace s DIA (SZR/OHA atd.).
Velmi důležitá je včasná a dostatečná komunikace směrem ke všem dotčeným subjektům.
Elektronická podání žádostí bez nutnosti vyplňovat jakékoliv údaje, které stát o žadateli má, by mělo být hlavní prioritou resortů. 
Samozřejmostí b mělo být i stáhnutí výpisů, a to zcela zdarma a na pár kliků, opět bez nutnosti cokoliv vyplňovat, nahrávat apod.

Co z uvedeného řešení je možné použít opakovaně a co je výjimečným specifikem tohoto nasazení?

Jaké další obdobné projekty jste realizovali, kde a v jakém rozsahu?

Portál dopravy umožňuje skoro dva roky:
a.    možnost zažádat si o výměnu řidičského průkazu z důvodu uplynutí platnosti, odcizení, ztráty nebo změny osobních údajů,
b.    zjistit stav svého bodového konta,
c.    stáhnout výpis z evidenční karty řidiče či bodového konta, 
d.    zjistit platnost řidičského průkazu,
e.    zobrazit informace o všech historicky vlastněných či provozovaných vozidlech, 
f.    zjistit stav tachometru automobilů,
g.    nahlížet na informace či podávat žádosti v agendě plavidel,
h.    nahlížet na informace či podávat žádosti v letecké agendě.

KONTAKTY:

 

 

inPage - webové stránky s AI, doménawebhosting