MOJE 14
A - PŘIHLAŠUJÍCÍ
Jméno a příjmení: Martin Dušek
Titul: Ing.
Funkce: Vedoucí Odboru
E-mail: martin.dusek@praha14.cz
Telefon: 608431472
Adresa: Bratří Venclíků 1073/8, Praha 9, 19800
Úřad/firma: Městská část Praha 14
Soutěžní kategorie města
B - PROJEKT
Název projektu: Moje 14
Lokalita: Městská část Praha 14
Cíl:
Cílová skupina:
Návštěvníci MČ Praha 14
Komunity
Neziskové organizace
Školy všech stupňů
Samospráva
ad.
Provozovatel: Městká část Praha 14
Realizátor: Your System spol. s r.o.
C - POPIS PROJEKTU - POPIS PROVOZOVATELE
1. Prokazatelnost účinků projektu
Je sledovaný (zamýšlený) účinek projektu kvantitativně a kvalitativně prokazatelný?
Ano.
Občanskou participaci aplikace posiluje následujícími způsoby:
• nabízením vhodného obsahu na základě chování uživatele v aplikaci;
• komunikací městské části s uživateli dle jejich preferovaných oblastí zájmů;
• zvyšováním povědomí o projektech realizovaných městskou částí – možnost participace formou lajkování, anket atd.;
• možností zasílat podněty zaměřené na udržování pořádku, bezpečnosti či na vyřešení konkrétních nedostatků týkajících se životního prostředí a veřejného prostoru;
• zasíláním zpětné vazby úřadu na výše uvedené podněty.
Jak podrobně je cílová skupina s projektem obeznámena?
Dobře. V současné době realizujeme I. etapu nasazení aplikace s vybranými subjekty. Aplikace je již veřejně a samozřejmě zdarma dostupná ke stažení v Apple Store a Google Play.
V nejbližší době bude spuštěna intenzivní komunikační kampaň, které zahájí II. etapu ve které bude směrována k nejširší veřejnosti.
Odpovídají dosažené výsledky vynaloženým nákladům?
Převyšují.
Domníváme se, že výsledky z dlouhodobého hlediska budou významně převyšovat náklady. Projekt byl vytvořen v rámci Inovačního partnerství veřejného a soukromého sektoru. Současně byla vytvořena platforma, která již s nízkými náklady umožňuje nasazení v dalších obcích.
Jedná se o projekt krátkodobého účinku, nebo lze předpokládat dlouhodobé trvání (jakého rozsahu)?
2. Prokazatelnost nejlepší praxe
Může být tento projekt inspirující pro ostatní subjekty veřejné správy?
Rozhodně ano. Aplikace představuje zcela inovativní přístup k získání potřebných znalostí, které jsou "vytěženy" ze stávajících dat a informací. Tyto jsou následně kombinovány právě do znalostí které jsou cíleně prezentovány jednotlivým příjemcům (skupinám příjemců) tak, aby nebyli zahlceni nepotřebnými informacemi.
Další formou inspirace může být i z pohledu EU kladně hodnocená participace municipality a soukromého sektoru v rámci inovačního partnerství. Bez tohoto nástroje by bylo obtížné obdobný projekt realizovat.
Byly, či jsou předávány zkušenosti nabyté v souvislosti s realizací projektu ostatním subjektům veřejné správy?
Připravujeme komunikaci zejména ze subjekty v rámci Hl. m. Prahy. Magistrát Hl. m. Prahy, Operátor ICT, MČ 1-22,
3. Vícekanálový přístup
Jedná se o projekt, který umožňuje přístup/využití více kanály (způsoby) současně?
Ano. Vícekanálovost přístupu lze rozdělit dle dvou hledisek:
1. Přístup občana a uživatelů MČ k datům a funkcionalitám systému
- Mobilní aplikace
- Webová aplikace pro občany
- Webová aplikace pro správu a vyhodnocování dat
2. Informovanost občanů a uživatelů systému
- Push notifikace do telefonu
- Zprávy do mobilní aplikace
- Zprávy na elektronickou kartu občana
- Emailové zprávy
4. Open Data
Jedná se o projekt, který využívá Open Data?
Ano.Systém využívá v převážné většině otevřené zdroje dat
- IPR open data
- Golemio
- Mapotic (vozejkmap)
Dále veřejné zdroje dat provozních událostí (PRE, PT, PVK, TSK, DPP…)
Jako jeden z prvních projektů využívá nově vznikající otevřené rozhraní podniku Pražské služby - data o odvozech kontejnerů tříděného odpadu
Otevřená data jsou využívána a umožňují:
• informování občanů o dění v jejich zájmové oblasti v aktuální den nebo v několikadenním výhledu;
• vzájemnou synergii dat z hlediska prostorového a obsahového – informace z různých zdrojů fungují dohromady (např. informace z ÚMČ Praha 14, Magistrátu hl. m. Prahy a dalších, většinou městských organizací – Technická správa komunikací hl. m. Prahy, PRE, Pražské služby atp.);maximální vizualizaci dat v mapových podkladech;
• otevřenost rozhraní systému – jednoduchá možnost rozšiřování integrovaných datových sad;
• vyjmenování integrovaných datasetů Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy, ÚMČ Praha 14 a dalších úřadů nebo naopak otevírání nových datasetů právě prostřednictvím aplikace.
5. Doplňující informace.
Aplikace Moje 14 je produkt zaměřený na zlepšování informovanosti a usnadňování komunikace. Nicméně se domníváme, že právě aktivním informováním o událostech, usneseních RMČ a ZMČ, projektech a novinkách z různých oblastí aplikace ve veřejném prostoru vytváří podhoubí pro diskusi a posiluje hlubší zájem o konkrétní administrativní, finanční a jiné procesy související se zajišťováním veřejné a státní správy.
V rovině inkluze dělá aplikaci dostupnou:
• maximální jednoduchost ovládání aplikace;
• přístupnost a využitelnost aplikace pro uživatele s tělesným postižením;
• široká škála notifikací přímo do mobilního telefonu – aktivní informovanost uživatelů bez nutnosti spouštění aplikace;
• nabídka více kanálů pro komunikaci s občanem;
• personalizovaný obsah.
D - POPIS PROJEKTU - POHLED REALIZÁTORA
Silnou stránkou systému je množství integrovaných zdrojů informací, kdy krom standardních rozhraní open dat jsou integrovány i internetové zdroje, tedy zdroje náchylné na různé změny formátů zdrojových dat. Z tohoto důvodu musela být pro administrátora systému vyvinuta konzole integrovaných zdrojů (tzv. health check) která graficky signalizuje stav datových propojení.
V čem může být vaše řešení inspirativní pro ostatní realizátory?
Systém může posloužit jako příklad best practice při implementaci podobných řešení pro další města v ČR
Co z uvedeného řešení je možné použít opakovaně a co je výjimečným specifikem tohoto nasazení?
Celé řešení může být použito opakovaně pro další subjekty státní samosprávy. Specifikem jsou integrace různých datových zdrojů, které jsou poplatné danému územnímu celku, tedy v tomto případě MČ Praha 14 a Hl. m. Praha. Vzhledem k otevřenosti rozhraní systému lze integrovat v podstatě libovolné dostupné datové zdroje. Dalším specifikem je integrace na systémy MČ P14 – např. rezervace schůzek s úředníkem, nebo kalendář akcí apod. Tyto systémy jsou individuální z hlediska konkrétního úřadu a tedy i jejich integrace bude vždy specifická.
Jaké další obdobné projekty jste realizovali, kde a v jakém rozsahu?