Modernizace vnitřní infrastruktury úřadu MČ Praha 4 se zaměřením na zajištění vysoké dostupnosti služeb úřadu
A – Přihlašující
Jméno a příjmení: Martin Fíla
Titul: Mgr.
Funkce: CIO
Odbor: OHOS/IKT
E-mail: martin.fila@praha4.cz
Telefon: +420773763668
Adresa: Antala Staška 2059/80b, 140 46 Praha 4
Firma: Úřad městské části Praha 4
Nominace v kategorii: města
B – Projekt
Název projektu: Modernizace vnitřní infrastruktury úřadu MČ Praha 4 se zaměřením na zajištění vysoké dostupnosti služeb úřadu
Lokalita: městská část Praha 4
Cíl projektu:
- zlepšení dostupnosti IT služeb úřadu pro občany
- zajištění důvěrnosti a integrity při komunikaci s úřadem
- zajištění důvěrnosti informačních aktiv a jejich integrity
- zavedení opatření pro zvýšení externí a interní bezpečnosti
- vhled do infrastruktury úřadu a auditovatelnosti vnitřních činností
- soulad s vysokým standardem kybernetické bezpečnosti
- zajištění kontinuity poskytovaných služeb a nenarušení procesů úřadu
Cílová skupina:
- pracovníci Úřadu městské části Praha 4 (dále jen ÚMČ Praha 4),
- zastupitelstvo městské části Praha 4
- externí organizace a veřejnost (fyzické a právnické osoby)
Provozovatel: Úřad městské části Praha 4
Realizátor: ÚMČ Praha 4, M-COM s.r.o., ha-vel internet s.r.o., ALEF NULA, a.s.
C – popis projektu – pohled provozovatele
PROKAZATELNOST ÚČINKŮ PROJEKTU
Je sledovaný (zamýšlený) účinek projektu kvantitativně a kvalitativně prokazatelný?
ČÁSTEČNĚ.
Došlo ke snížení bezpečnostních rizik a tím k zefektivnění práce zaměstnanců i k zajištění nepřerušeného fungování úřadu.
Vnímají a uznávají uživatelé (cílová skupina) tento projekt jako prospěšný?
ČÁSTEČNĚ.
V tuto chvíli máme zpětnou vazbu od pracovníků úřadu, kteří projekt vnímají jako prospěšný. Uvědomují si, že zavedená opatření jsou pro ně přínosná.
Zpětnou vazbu od občanů zatím nemáme, ale vzhledem k tomu, že se na nás neobracejí se stížnostmi, se můžeme domnívat, že jsou s fungováním služeb úřadu spokojeni.
Jak podrobně je cílová skupina s projektem obeznámena?
DOBŘE.
Pracovníci úřadu byli při předání projektu proškoleni na nový bezpečný způsob přístupu k aplikacím a datům úřadu a byli seznámeni se zavedenými opatřeními.
Odpovídají dosažené výsledky vynaloženým nákladům?
PŘEVYŠUJÍ, zejména s ohledem na přibývající bezpečnostní hrozby a požadavky NIS2. Došlo také ke zvýšení efektivity procesů, což ušetří čas zaměstnancům úřadu.
Jedná se o projekt krátkodobého účinku, nebo lze předpokládat dlouhodobé trvání?
DLOUHODOBÝ.
Projekt byl zamýšlen s účinností na delší časové období. Vzhledem k neustále se vyvíjející oblasti IT, novým trendům a vzhledem k rostoucím hrozbám není možné považovat dnes nasazená opatření za trvalá. Avšak opakováním analýz, periodickou aktualizací směrnic a přizpůsobením se vývoji v této oblasti je možné stanovené cíle i nadále naplňovat.
PROKAZATELNOST NEJLEPŠÍ PRAXE
Může být projekt inspirující pro ostatní subjekty veřejné správy?
ROZHODNĚ ANO.
Projekt může být inspirující pro všechny subjekty veřejné správy a může jim přinést obdobné výhody, jaké jsou popisovány výše.
Byly, či jsou předávány zkušenosti nabyté v souvislosti s realizací projektu ostatním subjektům veřejné správy?
ANO, BYLY.
Některé dílčí části byly předávány v rámci skupiny informatiků městských částí Praha.
VÍCEKANÁLOVÝ PŘÍSTUP
Jedná se o projekt, který umožňuje přístup/využití více kanály (způsoby) současně?
Ano, částečně.
OPEN DATA
Jedná se o projekt, který využívat OPEN DATA?
Ne. Z povahy projektu nikoliv.
DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE
Byla provedena identifikace aktiv a realizace analýzy rizik. Následovalo vyhodnocení analýz a návrh opatření ke snížení rizik a jejich řízení v oblasti IT. Jako velmi přínosné se jeví především sestavení vnitřní směrnice pro používání a přístup k IT prostředkům. To umožnilo nasazení řešení pro zvýšení kybernetické bezpečnosti a zajištění bezpečnosti dodavatelského řetězce.
Bylo zavedeno řešení kontinuity provozu, díky kterému může úřad zajistit své fungování i v období krize.
Došlo ke zvýšení povědomí zaměstnanců v oblasti kybernetického prostoru a jejich odpovědnosti při práci s informačními aktivy.
D – popis projektu – pohled realizátora
Popište náročnost technické realizace včetně případných specifik:
Z pohledu vysoké komplexnosti požadovaných opatření bylo třeba důkladné analýzy původního stavu a zmapování zdrojů, procesů a interních předpisů.
Z hlediska koordinace zhotovitelů ve vztahu k řešeným tématům se jednalo o poměrně specifický přístup.
V čem může být vaše řešení inspirativní pro ostatní realizátory?
Nabytí znalostí a zkušeností s nasazením a zprovoznění podobných projektů.
Co z uvedeného řešení je možné použít opakovaně a co je výjimečným specifikem tohoto nasazení?
Implementovaná opatření je možné rozšířit na další prvky infrastruktury.
Jaké další obdobné projekty jste realizovali, kde a v jakém rozsahu?