PORTÁL KATASTRU A ZEMĚMĚŘICTVÍ
Jeden z největších úřadů v české republice dokončil svoji plnou digitalizaci a lidé tak už z pohodlí domova mohou vyřídit i tak zásadní věc, jako je návrh na vklad do katastru nemovitostí. Díky novému Portálu katastru a zeměměřictví to zvládnou sami během několika minut, navíc tak ušetří 400 Kč ze správního poplatku. Systém je uživatelsky přívětivý a běží plynule, což se ukázalo i během měsíčního testovacího provozu. Dokončení digitalizace spolu s plány na další období dnes představil předseda ČÚZK Karel Štencel spolu s předsedou vlády Petrem Fialou (ODS) a ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL).
Dokončení digitalizace katastru nemovitostí je zásadním krokem k modernizaci a digitalizaci veřejné správy v České republice. Proces digitalizace probíhal několik desetiletí a zahrnoval postupné elektronizování výpisů, digitalizaci katastrálních map a napojení na základní registry. Získávat elektronické listiny a sledovat stav řízení z pohodlí domova je možné už mnoho let. Nově spuštěný Portál nyní umožňuje občanům i firmám podávat kompletní návrhy na vklad a ohlašovat změny údajů katastru nemovitostí.
„Digitalizace katastru nemovitostí je velkým krokem vpřed v rámci modernizace české veřejné správy. Díky Portálu katastru a zeměměřictví mohou lidé vyřizovat své záležitosti z domova, což jim zefektivní čas a ubyde jim zbytečná administrativní zátěž. Elektronicky tak mohou podat například kompletní žádost o zápis. Jde o další úspěšný krok v digitalizaci státní správy, která je pro naši vládu prioritou,“ uvedl předseda vlády Petr Fiala.
V roce 2024 bylo elektronicky poskytnuto více než 99 % výpisů z katastru nemovitostí a díky novému systému lze nyní elektronicky podat kompletní žádost o zápis. Digitalizace přinesla významné úspory – katastrální úřady zvládají zpracovávat až dvakrát více podání s o 20 % nižším počtem zaměstnanců. Ročně se ušetří 600 milionů korun.
„Digitalizace nám umožňuje poskytovat kvalitnější služby rychleji a efektivněji za méně peněz. Katastrální úřad je skvělou ukázkou toho, jak digitalizace může fungovat. Úřad přitom lidem poskytuje obrovské množství dat, jen v loňském roce to bylo 28 milionů výstupů, z nichž více než 99 procent poskytl úřad v elektronické podobě. Dalším krokem bude zvýšit i počet plně elektronických zápisů do katastru. K tomu chceme veřejnost motivovat i tím, že za elektronický vklad zaplatí o 20 procent nižší správní poplatek oproti papírové formě,“ doplnil ministr zemědělství Marek Výborný.
ČÚZK plánuje i nadále rozšiřovat možnosti elektronické komunikace. Klíčovou výzvou zůstává větší rozšíření elektronických podpisů, které by umožnilo ještě vyšší počty plně elektronických podání a automatizace při jejich zpracování.
„Dokončení digitalizace katastru a spuštění Portálu je výsledkem dlouholeté práce a odhodlání našeho týmu, jehož práce si nesmírně vážím. Naším cílem je pokračovat v rozvoji digitálních služeb a zajistit občanům co největší komfort při vyřizování záležitostí spojených s nemovitostmi,“ uvedl předseda ČÚZK Karel Štencel.
Spuštění Portálu katastru a zeměměřictví ČÚZK představuje významný krok k modernizaci české státní správy a usnadnění přístupu občanů k veřejným službám. Více informací o nových možnostech a funkcích portálu naleznete na webových stránkách ČÚZK.
ČÚZK pracuje na digitalizaci dlouhodobě, první Koncepce digitalizace katastru nemovitostí byla schválena už v roce 1993. V roce 2003 byla spuštěna aplikace na elektronické nahlížení do katastru nemovitostí. V roce 2020 byly kompletně digitalizovány katastrální mapy. V loňském roce ČÚZK zprovoznil systém digitálních technických map, před několika dny pak Portál katastru a zeměměřictví. V loňském roce ČÚZK poskytl z katastru nemovitostí 27 957 604 výstupů, více než 99 % bylo poskytnuto elektronicky (v tištěné formě pouze 193 660 výstupů). ČÚZK je i správcem registru územní identifikace, adres a nemovitostí, který je jedním ze čtyř základních registrů veřejné správy a poskytuje referenční data o území, včetně všech adres a jejich lokalizace.
Konkrétní přínosy digitalizace katastru nemovitostí + životní situace
- Digitalizace katastru nemovitostí změnila mnoho postupů veřejné správy. Občané při vyřizování různých životních situací už nemusí dokládat vlastnictví nemovitosti, protože úřady mají dálkový přístup do katastru a údaje o vlastnictví si samy ověří.
- Typickým příkladem je např. přihlášení k trvalému pobytu, při kterém bylo v minulosti potřeba přinést na ohlašovnu výpis z katastru nemovitostí k potvrzení vlastnického práva k budově nebo bytu.
- Možnost přebírat údaje ze základních registrů a dalších státních evidencí zvyšuje komfort občanů ještě více, neboť u některých změn nemusí nic dokládat. Příkladem je změna příjmení po svatbě.
- Obecně platí, že katastr je klíčovou evidencí při všech transakcích týkajících se nemovitostí. Pro práva evidovaná v katastru platí, že vznikají až vkladem do katastru. Proto je rychlý zápis pro občany často velmi důležitý, neboť až po jeho provedení mohou dělat další kroky. Problém dlouhých lhůt zápisů rovněž pomohla vyřešit digitalizace.
Uvádíme dva praktické příklady přínosů digitalizace katastru při nejčastějších transakcích s nemovitostmi.
1) Koupě či prodej nemovitosti s hypotékou
Před digitalizací:
- cesta na katastr pro výpis (ověření vlastníka a případných právních omezení jako jsou zástavy, břemena, exekuce apod.),
- ocenění kvůli hypotéce, tj. cesta znalce na katastr pro podklady k ocenění,
- před podpisem smluv cesta na katastr pro aktuální výpis (pro banku i pro jistotu kupujícího, že nedošlo k nějakému zatížení),
- po podpisu kupní a zástavní smlouvy bylo třeba odnést na katastr návrh na vklad se smlouvami,
- dvakrát cesta na poštu pro korespondenci od katastru,
- cesta nového vlastníka pro výpis na svoje jméno (kvůli přihlášení k pobytu, daňovému přiznání apod.).
Dnes po digitalizaci v případě, že má občan datovou schránku a kvalifikovaný e-podpis:
- výpisy z katastru kdykoli během 5 minut přes internet, banky odebírají údaje webovou službou přímo do jejich interního systému,
- znalci pro ocenění mají vše elektronickou cestou ze své kanceláře,
- návrh na vklad elektronicky přes portál (nutná e-identita, smlouvy buď elektronicky podepsané, nebo autorizovaná konverze z papíru), lze to zvládnout do 10 minut, portál navíc kontroluje správnost obsahu návrhu a úrovně e-podpisů,
- místo čekání na poště se odesílá korespondence z katastru do datové schránky,
- výpis pro nového vlastníka opět elektronicky z pohodlí domova, zpravidla ale není potřeba, úřady mají bezplatný dálkový přístup do katastru pro svou potřebu.
2) Změny jiných údajů katastru, například dělení pozemků apod.
Před digitalizací:
- cesta na katastr pro výpis a konzultace, jaké doklady jsou potřebné (např. může jít o souhlas orgánu ochrany ZPF)
- jednání s jinými úřady k získání potřebných dokladů,
- v případě dělení pozemku nejméně dvě cesty zeměměřiče na katastr, a to 1) pro podklady a 2) s výsledkem měření,
- cesta vlastníka na katastr s kompletním podáním pro zápis, v tomto případě ohlášení změny, doklady jiných úřadů a geometrický plán od zeměměřiče,
- cesta vlastníka pro výpis po provedené změně.
Po digitalizaci:
- přihlášení pomocí e-identity do portálu, výběr nemovitosti a požadované změny, přičemž portál poradí, zda stačí ohlášení změny nebo jsou třeba další podklady. Stačí-li ohlášení, odešle se, nestačí-li, rozpracované podání se uloží a čeká na doplnění,
- navrhovatel si opatří nezbytné doklady, připojí je k rozpracovanému podání a odešle,
- v případě dělení pozemků probíhá veškerá komunikace se zeměměřiči elektronicky, všechny podklady jsou digitální a převzetí hotového geometrického plánu probíhá také elektronicky,
- některé změny se po digitalizaci neohlašují, převezmou se např. ze základních registrů (změna pobytu, změna jména, číslo popisné nové budovy a způsob jejího využití atd.)
O hlavních úkonech při zápisu do katastru navíc mohou být prodávající osoby informovány bezplatnou oznamovací službou zasílající notifikace do mailu či mobilu. Průběh celého řízení lze sledovat i v aplikaci Nahlížení do KN.