Karta občana Moje Veselí
A – Přihlašující
Jméno a příjmení: Marek Košut
Titul: Mgr.
Funkce: vedoucí odboru
Odbor: kancelář starosty
E-mail: kosut@veseli-nad-moravou.cz
Telefon: 601061459
Adresa: tř. Masarykova 119, 698 01 Veselí nad Moravou
Firma: Město Veselí nad Moravou
Nominace v kategorii: města
B – Projekt
Název projektu: Karta občana Moje Veselí
Lokalita: Veselí nad Moravou a spádová oblast
CÍL:
Město Veselí nad Moravou usiluje o maximalizaci zapojení občanů do moderních způsobů elektronické komunikace. Hlavním cílem projektu je bezpečná a kvalifikovaná elektronická komunikace mezi občanem a městem.
Cílová skupina: Obyvatelé města Veselí nad Moravou, kteří splní podmínky pro vydání Karty, tj. jsou občany města Veselí nad Moravou, tj. mají ve městě trvalý pobyt, jsou registrováni v portálu občana města a uvedli kontaktní emailovou adresu, telefonní číslo a jsou bezdlužní vůči městu.
Provozovatel: Město Veselí nad Moravou
Realizátor: Město Veselí nad Moravou; Gordic spol. s.r.o.; Parkum s.r.o., HaSaM, s.r.o., Cliqplace s.r.o.
C – popis projektu – pohled provozovatele
1 - PROKAZATELNOST ÚČINKŮ PROJEKTU
Je sledovaný (zamýšlený) účinek projektu kvantitativně a kvalitativně prokazatelný?
ANO.
Ano. V současné době je v systému evidováno 1089 aktivních karet (občanů) z celkového počtu 10 623 obyvatel (cca 8000 dospělí).
Vnímají a uznávají uživatelé (cílová skupina) tento projekt jako prospěšný?
ANO.
Držiteli karty jsou aktivně využívány všechny nabízené funkce, jak v podobě slev, tak v parkování i odpadovém hospodářství.
Jak podrobně je cílová skupina s projektem obeznámena?
VELMI DOBŘE.
Informace o poskytování karty městem je a bylo prezentováno všemi dostupnými prostředky – na webu města, sociálních sítích, radničním periodiku Veselské listy, osobně na kontaktním místě úřadu i v terénu prostřednictvím infostánku.
Odpovídají dosažené výsledky vynaloženým nákladům?
ZATÍM NE.
Dosažené výsledky prozatím neodpovídají vynaloženým nákladům. Návratnost nákladů bude dosažena v dlouhodobém horizontu v podobě úspory administrativních nákladů a nákladů na komunikaci s občany.
Jedná se o projekt krátkodobého účinku, nebo lze předpokládat dlouhodobé trvání?
DLOUHODOBÝ.
2 - PROKAZATELNOST NEJLEPŠÍ PRAXE
Může být projekt inspirující pro ostatní subjekty veřejné správy?
ROZHODNĚ ANO.
Projekt propojil systémy, které jsou ve velkém počtu běžně používány ostatními samosprávami. Projekt, lze adaptovat pro další města.
Byly, či jsou předávány zkušenosti nabyté v souvislosti s realizací projektu ostatním subjektům veřejné správy?
PŘIPRAVUJEME.
I touto formou účasti bychom rádi ukázali všem subjektům, že jedinou překážkou je nečinnost. Pokud je vůle, snaha, otevřenost a podpora všech zúčastněných stran, vždy se dá vymyslet projekt, který dokáže pomoci a nabídnout funkce, které ukážou veřejnosti pozitivní stránku digitalizace veřejné správy, tak i pomoci ušetřit prostředky občanům a zároveň zefektivnit výběr poplatků.
3 – VÍCEKANÁLOVÝ PŘÍSTUP
Jedná se o projekt, který umožňuje přístup/využití více kanály (způsoby) současně?
ANO.
Použití karty se postupně rozšiřuje mezi další subjekty, poskytující výhody pro držitele.
4 - OPEN DATA
Jedná se o projekt, který využívá OPEN DATA?
NENÍ MOŽNÉ.
Vzhledem ke sběru osobních dat a formě projektu se použití open dat vylučuje.
5 - DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE
Projekt inovativním a synergickým způsobem propojuje existující systémy a funkce do kvalitativně nového celku. Po 6 měsících od spuštění se do projektu zapojilo cca 13% z celkového počtu potenciálních uživatelů.
Základem je existující městský Portál občana, jehož prostřednictvím je již dnes možné například uhradit poplatek za odpad. Právě v Portále mohou občané města Veselí nad Moravou získat Kartu, se kterou jsou spojeny výhody v podobě řady slev a jiných benefitů. Držitelé Karty mohou využít slevy v městských zařízeních, jako je např. kino, koupaliště, kluziště, lanové centrum, slevy na vybrané kulturní akce, aj.
Současně s Kartou byl spuštěn nový systém pro úhradu parkovného PARKUM prostřednictvím QR kódu či přes webový prohlížeč. Držitelé Karty mají bonus v podobě parkování po dobu prvních tří hodin zdarma. Prostřednictvím nového systému mohou držitelé Karty uhradit dlouhodobé rezidentního parkování.
Držitelé Karty mohou také využít benefity v podobě věcných prostředků v rámci systému odpadového hospodářství města (pytle, tašky na odpad atd.)
D – popis projektu – pohled realizátora
Popište náročnost technické realizace, včetně případných specifik:
Největší náročnost byla v samotné analýze a přípravě projektu a součinnosti všech zainteresovaných stran. Samotné technické řešení a specifika jsou daná právě dobře připraveným projektem. Samotná integrace pomocí webových služeb, které umožní všem stranám konzumovat a ověřovat platnosti karet, jejich ID, apod. a zároveň příprava formulářové přihlášky ke kartě, která mimo samotné žádosti také kontroluje splnění podmínek udělení karty (řádné zaplacení pohledávek vůči Městu, kontrola bydliště, věku, apod.).
V čem může být Vaše řešení inspirativní pro ostatní realizátory?
Největší inspirací může být jednak hledání způsobů, jak co nejvíce přiblížit portály občana (obcí) občanům, přičemž je zároveň motivovat k řádnému placení poplatků s přidanou hodnotou v poskytování výhod od dohodnutých partnerů.
Co z uvedeného řešení je možné použít opakovaně a co je výjimečným specifikem tohoto nasazení?
Projekt jako takový je kontinuální a bude pokračovat s tím, že se pracuje v hledání dalších potenciálních partnerů pro rozšíření výhod.
Jaké další obdobné projekty jste realizovali, kde a v jakém rozsahu?
Tento projekt je první svého druhu v tomto rozsahu v rámci portálů občana. Integrace s jinými systémy byly už prováděny a jsou běžné, nicméně nikoliv ve smyslu komplexního propojení systému města, systémů ostatních subjektů a portálu občana Veselí nad Moravou, a současně také ve smyslu poskytování výhod občanům.
KONTAKTY:
Marek Košut, vedoucí odboru kancelář starosty města Veselí nad Moravou, tel. 601 061 459
Stanislav Horák, výkonný ředitel DATAB consult s.r.o. – Gordic distributor, 777217858