PROVOZ INFORMAČNÍHO SYSTÉMU GINIS ULTIMATE MĚSTA ALBRECHTIC DO CLOUDU MS AZURE
A - PŘIHLAŠUJÍCÍ
Jméno a příjmení: Libor Růžička
Titul: Bc.
Funkce: vedoucí odboru
E-mail: l.ruzicka@mesto-albrechtice.cz
Telefon: 775 905 138
Adresa: nám. ČSA 27/10, 793 95 Město Albrechtice
Úřad/firma: Město Albrechtice
Soutěžní kategorie města
B - PROJEKT
Název projektu: Provoz informačního systému GINIS Ultimate Města Albrechtic do cloudu MS AZURE
Lokalita: Město Albrechtice
Cíl:
1. Jak zajistit upgrade HW části infrastruktury
2. Jak splnit požadavky na bezpečnost provozu IS
3. Jak zajistit požadavky na rozvoj IS v souladu s legislativou a požadavky na bezpečnost
4. Jak připravit organizaci na nový způsob práce vyvolaný situací kolem COVID-19, jak umožnit bezpečný provoz HOMO OFFICE
5. Jak připravit organizaci pro rozšíření IS a informací pro zastupitele
6. Jak a kde zajistit finanční prostředky a přitom respektovat požadavky města na spory
7. Jak zajistit lidské zdroje na správu bezpečnosti a provozu IS
8. Jak navázat na již investované prostředky do proškolení zaměstnanců úřadu
Výše uvedené otázky vyústily v rozhodnutí:
1. Eliminovat HW vybavení obce, uspořit investiční zdroje, uspořit náklady na správu on premise řešení, uspořit prostředky na energie.
2. Převedení celého informačního systému obce do cloudu s respektování požadavků na legislativu a to především:
a. Zajistit požadavky MVČR na provoz IS v cloudu dle tzv. cloudové vyhlášky
b. Zajistit požadavek NÚKIB na zařazení spisové služby do kategorie s vysokou dostupností
3. Zajistit předvídatelnost nákladů na IT infrastrukturu
4. Zajistit partnera v oblasti bezpečnosti provozu IT infrastruktury
5. Přechod na webové klienty informačního systému
Cílová skupina:
Provozovatel: Město Albrechtice
Realizátor: GORDIC spol.s.r.o., ASI informační technologie s.r.o.
C - POPIS PROJEKTU - POPIS PROVOZOVATELE
1. Prokazatelnost účinků projektu
Je sledovaný (zamýšlený) účinek projektu kvantitativně a kvalitativně prokazatelný?
Ano.
Dodavatel zápisem do katalogu cloudových služeb garantuje dostupnost a kvalitu cloud služeb.
Jak podrobně je cílová skupina s projektem obeznámena?
Velmi dobře.
Projekt je od samého počátku podporován vedením organizace. Zaměstnanci úřadu jsou proškolení do webových klientů spisové služby. Dochází k přechodu na webové klienty i u ostatních agend úřadu.
Odpovídají dosažené výsledky vynaloženým nákladům?
ANO, Celý systém města je převeden do cloudu a je funkční. Současně máme garantovány podmínky provozu IS , integrity dat a zálohovací scénáře pro případ jakékoliv havárie.
Jedná se o projekt krátkodobého účinku, nebo lze předpokládat dlouhodobé trvání (jakého rozsahu)?
2. Prokazatelnost nejlepší praxe
Může být tento projekt inspirující pro ostatní subjekty veřejné správy?
Rozhodně ano. Rozhodně lze využít zkušenosti z nasazení projektu i u jiných organizací. Předpokládám že je zajímavý především pro organizace města, obce naší velikosti (20-30 zaměstnanců) kdy rozpočty na IT jsou velmi napjaté, ale povinnosti máme z pohledu IT služeb stejné jako výrazně větší organizace typu ORP, krajů atd. Dle našich informací se stejné projekty realizují na dalších 3 organizacích kde jsou sdíleny naše zkušenosti.
Byly, či jsou předávány zkušenosti nabyté v souvislosti s realizací projektu ostatním subjektům veřejné správy?
Připravujeme. Ve spolupráci s realizátorem připravujeme informační články. Prezentace na setkání zákazníků mající stejný Informační systém. I tato účast na této soutěži je našim příspěvkem pro propagaci tohoto řešení.
3. Vícekanálový přístup
Jedná se o projekt, který umožňuje přístup/využití více kanály (způsoby) současně?
4. Open Data
Jedná se o projekt, který využívá Open Data?
DODAVATEL má platformu webových služeb, které lze využít pro přístup k datům IS. Toto jsme využili pro získání data do úřední desky umístěné na našich www stránkách, který provozuje jiný dodavatel.
5. Doplňující informace.
Důraz je kladen na bezpečnost a dostupnost IS a dat v něm obsažených. To vše jsme zajistili z rozpočtu města bez dotačních titulů a výhledem jasných nákladů. To vše za splění legislativních požadavků na IS, cloud, IT.
D - POPIS PROJEKTU - POHLED REALIZÁTORA
1. Microsoft AZURE SQL se zajištěním záloh dle požadavků zákazníka
2. AZURE Blob Storage ZRS s online replikací pomocí nástroje úložiště GINIS do sekundárního úložiště v jiné geografické lokaci s možnosti bodu obnovy dle rozsahu zákazníka
3. Provoz webových klientů je realizován na Web Apps službách se zajištěním výkonového škálování v případě větší zátěže
4. Autorizace je prováděna pomocí AZURE AD
5. Přístup k tzv. tlustým aplikacím je zajištěn pomocí Azure Virtuál Desktop.
6. Nad celým systémem je zajištěn dohled pomocí AZURE Defender Cloud
Řešení zajišťuje požadovanou dostupnost a ochranu dat IS dle tzv. cloudové vyhlášky
Řešení je dostupné v katalogu služeb
https://www.mvcr.cz/soubor/nabidka-cloud-computingu-saas-c-1-2020-spolecnosti-gordic-spol-s-r-o.aspx
V čem může být vaše řešení inspirativní pro ostatní realizátory?
Z cloudových služeb organizace nemusejí mít obavy. Opak je pravdou. Navržené cloudové řešení
je bezpečnější jak on premise řešení, které je dnes provozováno na mnoha obcích městech a technologických centrech. Dosahovaná bezpečnost a dostupnost IS v cloudu by na on premise řešeních byla pro většinu zákazníků z řad veřejné správy, samosprávy nedostupná nebo finančně personálně extrémně náročná. Za zmínku stojí i výhody cloudu s přechodem na využívání IS jako formátu SaaS - Sofwáre jako služba.
V případě, že by stejné podmínky bezpečnosti, dostupnosti atd. pro cloud platily i pro provoz IT v on premise řešeních, byl by cloud nejlevnějším a nejbezpečnějším řešením rozvoje IS obcí, měst a krajů.
Co z uvedeného řešení je možné použít opakovaně a co je výjimečným specifikem tohoto nasazení?
Základním prvkem řešení je jeho opakovatelnost. Primární cílovou skupinou jsou města, obce od velikost 1-30 zaměstnanců. Pro organizace větší by došlo k drobné korekci výkonových parametrů zdrojů poskytovaných cloudovou platformou Microsoft AZURE.
Jaké další obdobné projekty jste realizovali, kde a v jakém rozsahu?
Celý projekt je opakovatelný pro libovolné organizace. Momentálně jsou sdíleny zkušenosti z dalšími pěti organizacemi, řešící rozvoj vlastní IT infrastruktury nebo řešící problematiku jak zajistit provoz a rozvoj své IT po ukončení provozu technologického centra ORP.
KONTAKTY
Ing. Zdeněk Kindl
Tel. 602564366, zdenek.kindl@asi.cz