Informační systém Digitální technické mapy krajů (IS DTM) – 12 dílčích projektů realizovaných 12 kraji
A – Přihlašující
Jméno a příjmení: Jan Jelínek
Titul: Bc.
Funkce: Vedoucí odboru informatiky a organizačních věcí
Odbor/oddělení: odbor informatiky a organizačních věcí
E-mail: Jelinek.j@kr-ustecky.cz
Telefon: 475 657 301
Adresa: Velká Hradební 3118/48, 400 01 Ústí nad Labem
Úřad/firma: Ústecký kraj
Soutěžní kategorie: kraje
B – Projekt
Název projektu: Informační systém Digitální technické mapy krajů (IS DTM) – 12 dílčích projektů realizovaných 12 kraji
Lokalita určení: Služby IS DTM jsou primárně určeny pro uživatele jednotlivých krajů, nicméně využití služeb není místně ani časově omezeno.
CÍL:
Základním cílem projektu bylo naplnění zákonné povinnosti krajů zřídit a spravovat Digitální technické mapy svého území a zlepšit podmínky pro práci s daty Digitální technické mapy. Povinnost zřídit a spravovat Digitální technické mapy svého území ukládá krajům zákon č. 47/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Digitální technická mapa (dále jen „DTM“) musí splňovat kritéria dané vyhláškou č. 393/2020 Sb., o digitální technické mapě kraje.
Cílová skupina: IS DTM je určen pro širokou veřejnost, orgány veřejné správy, vlastníky, správce a provozovatele dopravní a technické infrastruktury, projektanty, stavebníky, geodety a další zájemce.
Provozovatel:
- Kraj Vysočina
- Pardubický kraj
- Ústecký kraj
- Jihočeský kraj
- Královéhradecký kraj
- Moravskoslezský kraj
- Zlínský kraj
- Jihomoravský kraj
- Olomoucký kraj
- Liberecký kraj
- Karlovarský kraj
- Plzeňský kraj
Realizátor:
- ICZ a.s.
- T-MAPY spol. s r.o.
- GEOREAL spol. s r.o.
- GEOVAP, spol. s r.o.
C – popis projektu – pohled provozovatele
1 - PROKAZATELNOST ÚČINKŮ PROJEKTU
Je sledovaný (zamýšlený) účinek projektu kvantitativně a kvalitativně prokazatelný?
ANO.
IS DTM je v rutinním provozu a je průběžně naplňován objekty DTM. IS DTM je pomocí webových služeb napojen na IS DMVS a denně jsou realizovány v rámci kraje desítky importů a exportů geodetických dokumentací. Jednotlivé portály IS DTM mají od svého spuštění (1.7.2024) nižší stovky registrovaných uživatelů.
Vnímají a uznávají uživatelé (cílová skupina) tento projekt jako prospěšný?
ANO.
Projekt byl pozitivně hodnocen koncovými uživateli (zaměstnanci krajů, laická a odborná veřejnost) z hlediska jeho smysluplnosti, technického zpracování a uživatelské přívětivosti.
Projekt poskytuje detailní prostorová data o existující infrastruktuře, jejichž hlavními atributy jsou:
- Přesná lokalizace: DTM krajů poskytují detailní informace o umístění stávajících sítí (elektřina, plyn, voda, kanalizace). To umožňuje operátorům lépe naplánovat trasy pro nové sítě a minimalizovat nutnost nových výkopů.
- Informace o hloubce a typu sítí: Detailní data o hloubce uložení sítí a jejich materiálovém složení pomáhají předcházet poškození stávajících infrastruktur při výstavbě nových.
- Identifikace konfliktních míst: DTM krajů umožňují identifikovat místa, kde by výstavba nové sítě mohla kolidovat s existující infrastrukturou. To umožňuje včasná opatření a úpravy projektu.
Tím dále podporuje koordinaci stavebních prací, zejména v oblastech:
- Společného plánování: Všechny subjekty podílející se na výstavbě infrastruktury (operátoři sítí, stavební firmy, obce) mohou využívat DTM krajů jako společný nástroj pro plánování a koordinaci prací.
- Optimalizace trasování: Díky detailním datům o území lze optimalizovat trasy nových sítí tak, aby minimalizovaly narušení provozu a snížily náklady na výstavbu.
- Snížení počtu výkopů: Koordinace stavebních prací umožňuje provádět souběžně více výkopů, což snižuje celkový počet nutných zásahů do terénu a tím i náklady.
Existence DTM ÚK přispívá ke zlepšení komunikace a spolupráce:
- Společnou datovou základnou: DTM krajů poskytují společnou datovou základnu, na které mohou všichni zúčastnění pracovat a sdílet informace.
- Zvýšením transparentnosti: Díky transparentnímu přístupu k datům se zlepšuje komunikace mezi všemi zúčastněnými stranami a předchází se nedorozuměním.
Důležitým přínosem DTM, který přispívá k urychlení a koordinaci výstavby, je podpora územního plánování:
- Integrací do územních plánů: DTM krajů může být integrována do územních plánů, což umožní zahrnout požadavky na výstavbu vysokorychlostních sítí již v počáteční fázi plánování.
- Zvýšením atraktivity území: Výstavba vysokorychlostních sítí zvyšuje atraktivitu území pro investory a obyvatele.
DTM představuje významný nástroj pro efektivnější a nákladově úspornější zavádění vysokorychlostních sítí. Díky detailním prostorovým datům, podpoře koordinace stavebních prací a zlepšení komunikace mezi zúčastněnými stranami přispívá k rychlejšímu a širšímu pokrytí území vysokorychlostním internetem.
Jak podrobně je cílová skupina s projektem obeznámena?
VELMI DOBŘE.
Propagaci IS DTM pro veřejnost byla věnována velká pozornost v podobě zveřejnění tiskových zpráv a prezentací pro odbornou veřejnost (jedno z hlavních témat ISSS), včetně několika reportáží v mediích s celostátním dosahem.
Odpovídají dosažené výsledky vynaloženým nákladům?
ODPOVÍDAJÍ.
Prozatímní kladné ohlasy a zájem cílových uživatelů o služby IS DTM jsou důkazem toho, že se jedná o užitečnou a přínosnou službu, jejíž potenciál bude využit naplno až po integraci na ostatní informační systémy vybudované v rámci komplexního projektu digitalizace stavebního řízení.
Následný projekt "Rozvoj digitální technické mapy" na další pořízení přesných dat ZPS, DI a TI má synergický efekt a zvyšuje prospěšnost projektu.
Jedná se o projekt krátkodobého účinku, nebo lze předpokládat dlouhodobé trvání?
DLOUHODOBÝ.
Záměrem krajů bylo od samého počátku realizovat projekt, který bude dlouhodobě udržitelný a bude postupně rozvíjen.
2 - PROKAZATELNOST NEJLEPŠÍ PRAXE
Může být projekt inspirující pro ostatní subjekty veřejné správy?
ROZHODNĚ ANO.
Projekt je inspirujícím a jedinečným ve smyslu významné koordinace a spolupráce jak na straně krajů, tak na straně dodavatelů a dalších subjektů (zejména ČÚZK, ŘSD, SŽ a velkých správců technické infrastruktury).
Dále je projekt inspirující zejména důrazem na bezpečnost, dostupnost, škálovatelnost a užití moderních open source technologií.
Byly, či jsou předávány zkušenosti nabyté v souvislosti s realizací projektu ostatním subjektům veřejné správy?
ANO, UŽ BYLY.
V rámci koordinace krajů byly a jsou nadále realizována společná jednání s cílem sjednotit postup krajů, tak aby Digitální technická mapa poskytovala shodné funkce, kontroly, legislativní čistotu a společné jádro informačních systémů DTM napříč všemi řešeními DTM od konsorcia GTGI (viz výčet firem v hlavičce přihlášky).
3 - VÍCEKANÁLOVÝ PŘÍSTUP
Jedná se o projekt, který umožňuje přístup/využití více kanály (způsoby) současně?
ANO.
Veřejnost má IS DTM dostupný prostřednictvím internetu s tím, že vybrané služby jsou dostupné po přihlášení pomocí identity občana.
Zaměstnanci úřadu mají dostupnou svoji část systému prostřednictvím zabezpečené sítě (CMS) s autentizací využívající JIP/KAAS.
4 - OPEN DATA
Jedná se o projekt, který využívá OPEN DATA?
ANO – byl tak cílen.
IS DTM umožňuje publikaci obsahu digitální technické mapy (DTM) v podobě otevřených dat.
Datové sady jsou vystaveny ve strojově čitelném a otevřeném formátu prostřednictvím lokálního katalogu otevřených dat.
5 - DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE
Informační systém digitální technické mapy kraje (IS DTM) je webová aplikace, která umožňuje zobrazovat, vyhledávat a zažádat o údaje o dopravní a technické (DTI) infrastruktuře a základní prostorové situace (ZPS) na území kraje. IS DTM umožňuje zobrazit data z digitální technické mapy kraje v různých měřítkách a také umožňuje vyhledávat a zobrazovat informace o jednotlivých objektech infrastruktury.
IS DTM byl realizován na 12 krajích:
- Kraj Vysočina
- Pardubický kraj
- Ústecký kraj
- Jihočeský kraj
- Královéhradecký kraj
- Moravskoslezský kraj
- Zlínský kraj
- Jihomoravský kraj
- Olomoucký kraj
- Liberecký kraj
- Karlovarský kraj
- Plzeňský kraj
Účelem Digitální technické mapy je zajistit úplné a spolehlivé informace o existenci, prostorovém umístění a vlastnostech stavebních a technických objektů a zařízení, které jsou nezbytné pro přípravu a realizaci staveb, stavebních řízení, dále pro územní plánování, správu a rozvoj systémů dopravní a technické infrastruktury a pro další agendy veřejné správy a činnosti. Výše uvedené informace se budou týkat celého území ČR. Pro zájemce budou tyto informace dostupné jako celek z jednoho místa.
Cíle a hlavní výstupy
- Cílem realizace DTM krajů je zajistit schopnost krajů plnit, spravovat a poskytovat prostorová data v rámci legislativních předpisů České republiky a potřeb krajů, tedy vytvoření digitálních technických map veřejnoprávních subjektů.
- Zákon uložil krajům povinnost vybudovat do 30. 6. 2024 DTM, která je na celostátní úrovni zastřešená Informačním systémem Digitální mapy veřejné správy (IS DMVS), který vybudoval ČÚZK.
- Po vybudování informačního systému (IS DTM) a prvotním naplnění daty jsou krajské úřady povinny spravovat a udržovat digitální technickou mapu krajů aktuální.
- Hlavním výstupem je funkční informační systém IS DTM krajů, integrovaný s informačním systémem ČÚZK (IS DMVS), včetně pořízených dat o základní prostorové situaci, dopravní a technické infrastruktuře.
Přínosy:
- Kraje mají k dispozici aktuální a velmi přesně zaměřenou mapu veškerých sítí (vody, plynu, elektřiny, internetu, kanalizace a dalších prvků) a mapu základní prostorové situace a dopravní infrastruktury.
- Podpůrný proces pro výrazné zrychlení stavebního řízení a přípravy nejrůznějších staveb v regionu.
- IS DTM je integrální součástí rozsáhlého procesu digitalizace stavebního řízení.
- Přesnější údaje pro územní plánování.
- Efektivní správa veřejné infrastruktury.
Aplikační architektura je navržena s ohledem na požadavky byznys architektury, tedy z účelu definování Digitální technické mapy v legislativě, při zohlednění stanovených kompetencí zúčastněných subjektů, závazného procesního modelu a rozsahu zajišťovaných služeb. Dostupnost a přenositelnost, architektura systému jsou navrženy tak, aby systém efektivně podporoval škálování, zejména na klíčových místech systému. Jsou využívány technologie, které umožní efektivně a rychle reagovat na zvyšování i snižování počtu zpracovávaných požadavků systémem za jeho chodu, architektura systému je koncipována jako vysoce dostupná.
Pro realizaci jsou zvoleny technologie, které vycházejí z dlouhodobých zkušeností s realizacemi a provozem systémů DTM. Zvolené technologie mají schopnosti optimálního využití systémových prostředků pro danou úlohu a poskytují nejlepší možnosti pro provoz systému i z pohledu definovaných systémových prostředků pro jednotlivé instance systému.
Aplikační vrstva architektury je členěna na prezentační, business logickou a datovou, jednotlivé vrstvy komunikují pomocí interního API systému. To například umožňuje provedení změn v byznys logice bez nutnosti změn v prezentační vrstvě systému.
Technologická infrastruktura je reprezentována virtuálními servery Windows a Linux, které jsou provozovány ve virtualizačním prostředí datových center.
Datová centra jsou v režimu active/passive s možností přepadu do druhé lokality v případě výpadku primární lokality.
Pomocí virtualizačních technologií a kontejnerizace je zajištěna podpora pro poskytnutí dostatečných virtualizovaných HW zdrojů, dosažení požadované úrovně vysoké dostupnosti a také servisovatelnost infrastruktury za chodu.
Kraj zajistil spolehlivost a úplnost dat pomocí kontroly dat zajištěním externí firmy pro odborný dohled, přičemž byla data kontrolována z pohledu naplněnosti povinných atributů JVF formátu, kdy byly kontrolovány parametry jednotlivých typů pořízených dat dle metodiky ČÚZK. Zároveň byla spolehlivost měření ověřena nezávislým měřením v terénu.
D – popis projektu – pohled realizátora
Popište náročnost technické realizace včetně případných specifik
IS DTM reprezentuje největší projekt v geoinformatice za poslední desetiletí, který svým rozsahem a zaměřením nemá ve vývoji IS obdoby.
Komplexnost a rozsáhlost projektu vyvolaly nutnost vybudovat kvalifikovaný realizační tým, který se skládá ze zadavatelů a společností realizátora, a který spojuje know-how veřejné správy a renomovaných dodavatelů zabývajících se systémovou integrací, geoinformatikou, vývojem rozsáhlých IS vč. kybernetické bezpečnosti, správy dat a projektovým řízením.
V čem může být vaše řešení inspirativní pro ostatní realizátory?
Do komplexu informačních systémů přispívá velké množství organizací a bylo třeba zastabilizovat datové toky mezi nimi. Všechny procesy byly konstruovány tak, aby byly opakovatelně spustitelné a průběžně informovaly zúčastněné subjekty o jejich stavu.
Jednotlivé systémy při neúspěšném volání navazujícího procesu v externím systému zařadí požadavek do fronty a v konfigurovatelných intervalech volání opakují. Popřípadě lze jejich opakování vyvolat zásahem správce.
Co z uvedeného řešení je možné použít opakovaně a co je výjimečným specifikem tohoto nasazení?
Optimalizace spuštění geoprocessingových služeb.
Optimalizace rozsáhlých mapových služeb s velmi podrobnou symbologií.
Nasazení technologie KeyCloak jako centrální IDM IS DTM kraje spojující několik možností autentizace pro všechny moduly IS DTM kraje.
Jaké další obdobné projekty jste realizovali, kde a v jakém rozsahu?
Geoportály Krajských úřadů a měst.
Externí správy geografických dat správců technické infrastruktury zahrnující celý životní cyklus zpracování geodetických dokumentací od sběru a distribuce dat prostřednictvím webového portálu a zpracováním ve 3D nástroji GeoStore V6. Projekty byly realizovány v rámci celé ČR s rozsahem působnosti jednotlivých krajů.
KONTAKTY:
REALIZÁTOR – Konsorcium 4 firem:
- ICZ a.s. – Ing. Roman Zemánek, zemanek@i.cz
- T-MAPY spol. s r.o.
- GEOREAL spol. s r.o.
- GEOVAP, spol. s r.o.
PROVOZOVATEL – 12 krajů:
- Ústecký kraj – Ing. Hana Frýdová, h@kr-ustecky.cz, Ing. Martin Sikora, sikora.m@kr-ustecky.cz
- Kraj Vysočina – Ing. Petr Pavlinec p@kr-vysocina.cz, Tejkal Martin Ing. Ph.D., Tejkal.M@kr-vysocina.cz
- Pardubický kraj – Ing. Martin Šimáček, simacek@pardubickykraj.cz
- Jihočeský kraj – Ing. Vačkářová Romana, vackarova@kraj-jihocesky.cz;
- Královéhradecký kraj – Ing. Pecold Bohumil, bpecold@khk.cz
- Moravskoslezský kraj – Mgr. Ph.D. Radim Fojtík, fojtik@msk.cz
- Zlínský kraj – Irena Křeková, krekova@kr-zlinsky.cz';
- Jihomoravský kraj – Ing. Miroslav Vacula, miroslav@kr-jihomoravsky.cz, Klimeš Vladimír, klimes.vladimir@kr-jihomoravsky.cz
- Olomoucký kraj - Ing. Mgr. Sztwioroková Eva, sztwiorokova@olkraj.cz
- Liberecký kraj – Ing. Pavel Tvrzník, tvrznik@kraj-lbc.cz, Pavlem Matějkou, pavel.matejka@kraj-lbc.cz
- Karlovarský kraj – Ing. Tomáš Nováček, novacek@kr-karlovarsky.cz, Ing. Jiří Heliks, jiri.heliks@kr-karlovarsky.cz
- Plzeňský kraj – Mgr. Martin Schejbal, schejbal@plzensky-kraj.cz, Eliška Pečenková eliska.pecenkova@plzensky-kraj.cz