Informační systém Digitální technické mapy krajů (IS DTM) – 12 dílčích projektů realizovaných 12 kraji

A – Přihlašující

Jméno a příjmení: Jan Jelínek

Titul: Bc.

 

Funkce: Vedoucí odboru informatiky a organizačních věcí

Odbor/oddělení: odbor informatiky a organizačních věcí

E-mail: Jelinek.j@kr-ustecky.cz

Telefon: 475 657 301

Adresa: Velká Hradební 3118/48, 400 01 Ústí nad Labem

Úřad/firma: Ústecký kraj

Soutěžní kategorie: kraje 

 

B – Projekt

Název projektu: Informační systém Digitální technické mapy krajů (IS DTM) – 12 dílčích projektů realizovaných 12 kraji

Lokalita určení: Služby IS DTM jsou primárně určeny pro uživatele jednotlivých krajů, nicméně využití služeb není místně ani časově omezeno.

 

CÍL:

Základním cílem projektu bylo naplnění zákonné povinnosti krajů zřídit a spravovat Digitální technické mapy svého území a zlepšit podmínky pro práci s daty Digitální technické mapy. Povinnost zřídit a spravovat Digitální technické mapy svého území ukládá krajům zákon č. 47/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Digitální technická mapa (dále jen „DTM“) musí splňovat kritéria dané vyhláškou č. 393/2020 Sb., o digitální technické mapě kraje.

 

Cílová skupina: IS DTM je určen pro širokou veřejnost, orgány veřejné správy, vlastníky, správce a provozovatele dopravní a technické infrastruktury, projektanty, stavebníky, geodety a další zájemce.

Provozovatel:

  • Kraj Vysočina
  • Pardubický kraj
  • Ústecký kraj
  • Jihočeský kraj
  • Královéhradecký kraj
  • Moravskoslezský kraj
  • Zlínský kraj
  • Jihomoravský kraj
  • Olomoucký kraj
  • Liberecký kraj
  • Karlovarský kraj
  • Plzeňský kraj

 

Realizátor:

  • ICZ a.s.
  • T-MAPY spol. s r.o.
  • GEOREAL spol. s r.o.
  • GEOVAP, spol. s r.o.

 

C – popis projektu – pohled provozovatele

 

1 - PROKAZATELNOST ÚČINKŮ PROJEKTU

 

Je sledovaný (zamýšlený) účinek projektu kvantitativně a kvalitativně prokazatelný?

ANO.

IS DTM je v rutinním provozu a je průběžně naplňován objekty DTM. IS DTM je pomocí webových služeb napojen na IS DMVS a denně jsou realizovány v rámci kraje desítky importů a exportů geodetických dokumentací. Jednotlivé portály IS DTM mají od svého spuštění (1.7.2024) nižší stovky registrovaných uživatelů.

Vnímají a uznávají uživatelé (cílová skupina) tento projekt jako prospěšný?

ANO.

Projekt byl pozitivně hodnocen koncovými uživateli (zaměstnanci krajů, laická a odborná veřejnost) z hlediska jeho smysluplnosti, technického zpracování a uživatelské přívětivosti.

Projekt poskytuje detailní prostorová data o existující infrastruktuře, jejichž hlavními atributy jsou:

  • Přesná lokalizace: DTM krajů poskytují detailní informace o umístění stávajících sítí (elektřina, plyn, voda, kanalizace). To umožňuje operátorům lépe naplánovat trasy pro nové sítě a minimalizovat nutnost nových výkopů.
  • Informace o hloubce a typu sítí: Detailní data o hloubce uložení sítí a jejich materiálovém složení pomáhají předcházet poškození stávajících infrastruktur při výstavbě nových.
  • Identifikace konfliktních míst: DTM krajů umožňují identifikovat místa, kde by výstavba nové sítě mohla kolidovat s existující infrastrukturou. To umožňuje včasná opatření a úpravy projektu.

 

Tím dále podporuje koordinaci stavebních prací, zejména v oblastech:

  • Společného plánování: Všechny subjekty podílející se na výstavbě infrastruktury (operátoři sítí, stavební firmy, obce) mohou využívat DTM krajů jako společný nástroj pro plánování a koordinaci prací.
  • Optimalizace trasování: Díky detailním datům o území lze optimalizovat trasy nových sítí tak, aby minimalizovaly narušení provozu a snížily náklady na výstavbu.
  • Snížení počtu výkopů: Koordinace stavebních prací umožňuje provádět souběžně více výkopů, což snižuje celkový počet nutných zásahů do terénu a tím i náklady.

Existence DTM ÚK přispívá ke zlepšení komunikace a spolupráce:

  • Společnou datovou základnou: DTM krajů poskytují společnou datovou základnu, na které mohou všichni zúčastnění pracovat a sdílet informace.
  • Zvýšením transparentnosti: Díky transparentnímu přístupu k datům se zlepšuje komunikace mezi všemi zúčastněnými stranami a předchází se nedorozuměním.

Důležitým přínosem DTM, který přispívá k urychlení a koordinaci výstavby, je podpora územního plánování:

  • Integrací do územních plánů: DTM krajů může být integrována do územních plánů, což umožní zahrnout požadavky na výstavbu vysokorychlostních sítí již v počáteční fázi plánování.
  • Zvýšením atraktivity území: Výstavba vysokorychlostních sítí zvyšuje atraktivitu území pro investory a obyvatele.

DTM představuje významný nástroj pro efektivnější a nákladově úspornější zavádění vysokorychlostních sítí. Díky detailním prostorovým datům, podpoře koordinace stavebních prací a zlepšení komunikace mezi zúčastněnými stranami přispívá k rychlejšímu a širšímu pokrytí území vysokorychlostním internetem.

Jak podrobně je cílová skupina s projektem obeznámena?

VELMI DOBŘE.

Propagaci IS DTM pro veřejnost byla věnována velká pozornost v podobě zveřejnění tiskových zpráv a prezentací pro odbornou veřejnost (jedno z hlavních témat ISSS), včetně několika reportáží v mediích s celostátním dosahem.

Odpovídají dosažené výsledky vynaloženým nákladům?

ODPOVÍDAJÍ.

Prozatímní kladné ohlasy a zájem cílových uživatelů o služby IS DTM jsou důkazem toho, že se jedná o užitečnou a přínosnou službu, jejíž potenciál bude využit naplno až po integraci na ostatní informační systémy vybudované v rámci komplexního projektu digitalizace stavebního řízení.

Následný projekt "Rozvoj digitální technické mapy" na další pořízení přesných dat ZPS, DI a TI má synergický efekt a zvyšuje prospěšnost projektu.     

Jedná se o projekt krátkodobého účinku, nebo lze předpokládat dlouhodobé trvání?

DLOUHODOBÝ.

Záměrem krajů bylo od samého počátku realizovat projekt, který bude dlouhodobě udržitelný a bude postupně rozvíjen.

2 - PROKAZATELNOST NEJLEPŠÍ PRAXE

Může být projekt inspirující pro ostatní subjekty veřejné správy?

ROZHODNĚ ANO.

Projekt je inspirujícím a jedinečným ve smyslu významné koordinace a spolupráce jak na straně krajů, tak na straně dodavatelů a dalších subjektů (zejména ČÚZK, ŘSD, SŽ a velkých správců technické infrastruktury).

Dále je projekt inspirující zejména důrazem na bezpečnost, dostupnost, škálovatelnost a užití moderních open source technologií.

Byly, či jsou předávány zkušenosti nabyté v souvislosti s realizací projektu ostatním subjektům veřejné správy?

ANO, UŽ BYLY.

V rámci koordinace krajů byly a jsou nadále realizována společná jednání s cílem sjednotit postup krajů, tak aby Digitální technická mapa poskytovala shodné funkce, kontroly, legislativní čistotu a společné jádro informačních systémů DTM napříč všemi řešeními DTM od konsorcia GTGI (viz výčet firem v hlavičce přihlášky).

 

3 - VÍCEKANÁLOVÝ PŘÍSTUP

Jedná se o projekt, který umožňuje přístup/využití více kanály (způsoby) současně?

ANO.

Veřejnost má IS DTM dostupný prostřednictvím internetu s tím, že vybrané služby jsou dostupné po přihlášení pomocí identity občana.

Zaměstnanci úřadu mají dostupnou svoji část systému prostřednictvím zabezpečené sítě (CMS) s autentizací využívající JIP/KAAS.

4 - OPEN DATA

Jedná se o projekt, který využívá OPEN DATA?

ANO – byl tak cílen.

IS DTM umožňuje publikaci obsahu digitální technické mapy (DTM) v podobě otevřených dat.

Datové sady jsou vystaveny ve strojově čitelném a otevřeném formátu prostřednictvím lokálního katalogu otevřených dat.    

5 - DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE

Informační systém digitální technické mapy kraje (IS DTM) je webová aplikace, která umožňuje zobrazovat, vyhledávat a zažádat o údaje o dopravní a technické (DTI) infrastruktuře a základní prostorové situace (ZPS) na území kraje. IS DTM umožňuje zobrazit data z digitální technické mapy kraje v různých měřítkách a také umožňuje vyhledávat a zobrazovat informace o jednotlivých objektech infrastruktury.

IS DTM byl realizován na 12 krajích:

  • Kraj Vysočina
  • Pardubický kraj
  • Ústecký kraj
  • Jihočeský kraj
  • Královéhradecký kraj
  • Moravskoslezský kraj
  • Zlínský kraj
  • Jihomoravský kraj
  • Olomoucký kraj
  • Liberecký kraj
  • Karlovarský kraj
  • Plzeňský kraj

 

Účelem Digitální technické mapy je zajistit úplné a spolehlivé informace o existenci, prostorovém umístění a vlastnostech stavebních a technických objektů a zařízení, které jsou nezbytné pro přípravu a realizaci staveb, stavebních řízení, dále pro územní plánování, správu a rozvoj systémů dopravní a technické infrastruktury a pro další agendy veřejné správy a činnosti.  Výše uvedené informace se budou týkat celého území ČR. Pro zájemce budou tyto informace dostupné jako celek z jednoho místa.

Cíle a hlavní výstupy

  • Cílem realizace DTM krajů je zajistit schopnost krajů plnit, spravovat a poskytovat prostorová data v rámci legislativních předpisů České republiky a potřeb krajů, tedy vytvoření digitálních technických map veřejnoprávních subjektů.
  • Zákon uložil krajům povinnost vybudovat do 30. 6. 2024 DTM, která je na celostátní úrovni zastřešená Informačním systémem Digitální mapy veřejné správy (IS DMVS), který vybudoval ČÚZK.
  • Po vybudování informačního systému (IS DTM) a prvotním naplnění daty jsou krajské úřady povinny spravovat a udržovat digitální technickou mapu krajů aktuální.
  • Hlavním výstupem je funkční informační systém IS DTM krajů, integrovaný s informačním systémem ČÚZK (IS DMVS), včetně pořízených dat o základní prostorové situaci, dopravní a technické infrastruktuře.

 

Přínosy:

  • Kraje mají k dispozici aktuální a velmi přesně zaměřenou mapu veškerých sítí (vody, plynu, elektřiny, internetu, kanalizace a dalších prvků) a mapu základní prostorové situace a dopravní infrastruktury.
  • Podpůrný proces pro výrazné zrychlení stavebního řízení a přípravy nejrůznějších staveb v regionu.
  • IS DTM je integrální součástí rozsáhlého procesu digitalizace stavebního řízení.
  • Přesnější údaje pro územní plánování.
  • Efektivní správa veřejné infrastruktury.

 

 

Aplikační architektura je navržena s ohledem na požadavky byznys architektury, tedy z účelu definování Digitální technické mapy v legislativě, při zohlednění stanovených kompetencí zúčastněných subjektů, závazného procesního modelu a rozsahu zajišťovaných služeb. Dostupnost a přenositelnost, architektura systému jsou navrženy tak, aby systém efektivně podporoval škálování, zejména na klíčových místech systému. Jsou využívány technologie, které umožní efektivně a rychle reagovat na zvyšování i snižování počtu zpracovávaných požadavků systémem za jeho chodu, architektura systému je koncipována jako vysoce dostupná.

Pro realizaci jsou zvoleny technologie, které vycházejí z dlouhodobých zkušeností s realizacemi a provozem systémů DTM. Zvolené technologie mají schopnosti optimálního využití systémových prostředků pro danou úlohu a poskytují nejlepší možnosti pro provoz systému i z pohledu definovaných systémových prostředků pro jednotlivé instance systému.

Aplikační vrstva architektury je členěna na prezentační, business logickou a datovou, jednotlivé vrstvy komunikují pomocí interního API systému.  To například umožňuje provedení změn v byznys logice bez nutnosti změn v prezentační vrstvě systému.

Technologická infrastruktura je reprezentována virtuálními servery Windows a Linux, které jsou provozovány ve virtualizačním prostředí datových center.

Datová centra jsou v režimu active/passive s možností přepadu do druhé lokality v případě výpadku primární lokality.

Pomocí virtualizačních technologií a kontejnerizace je zajištěna podpora pro poskytnutí dostatečných virtualizovaných HW zdrojů, dosažení požadované úrovně vysoké dostupnosti a také servisovatelnost infrastruktury za chodu.

Kraj zajistil spolehlivost a úplnost dat pomocí kontroly dat zajištěním externí firmy pro odborný dohled, přičemž byla data kontrolována z pohledu naplněnosti povinných atributů JVF formátu, kdy byly kontrolovány parametry jednotlivých typů pořízených dat dle metodiky ČÚZK. Zároveň byla spolehlivost měření ověřena nezávislým měřením v terénu.

D – popis projektu – pohled realizátora

 

Popište náročnost technické realizace včetně případných specifik

IS DTM reprezentuje největší projekt v geoinformatice za poslední desetiletí, který svým rozsahem a zaměřením nemá ve vývoji IS obdoby.

Komplexnost a rozsáhlost projektu vyvolaly nutnost vybudovat kvalifikovaný realizační tým, který se skládá ze zadavatelů a společností realizátora, a který spojuje know-how veřejné správy a renomovaných dodavatelů zabývajících se systémovou integrací, geoinformatikou, vývojem rozsáhlých IS vč. kybernetické bezpečnosti, správy dat a projektovým řízením.

V čem může být vaše řešení inspirativní pro ostatní realizátory?

Do komplexu informačních systémů přispívá velké množství organizací a bylo třeba zastabilizovat datové toky mezi nimi. Všechny procesy byly konstruovány tak, aby byly opakovatelně spustitelné a průběžně informovaly zúčastněné subjekty o jejich stavu.

Jednotlivé systémy při neúspěšném volání navazujícího procesu v externím systému zařadí požadavek do fronty a v konfigurovatelných intervalech volání opakují. Popřípadě lze jejich opakování vyvolat zásahem správce.

Co z uvedeného řešení je možné použít opakovaně a co je výjimečným specifikem tohoto nasazení?

Optimalizace spuštění geoprocessingových služeb.

Optimalizace rozsáhlých mapových služeb s velmi podrobnou symbologií.

Nasazení technologie KeyCloak jako centrální IDM IS DTM kraje spojující několik možností autentizace pro všechny moduly IS DTM kraje.

Jaké další obdobné projekty jste realizovali, kde a v jakém rozsahu?

Geoportály Krajských úřadů a měst.

Externí správy geografických dat správců technické infrastruktury zahrnující celý životní cyklus zpracování geodetických dokumentací od sběru a distribuce dat prostřednictvím webového portálu a zpracováním ve 3D nástroji GeoStore V6. Projekty byly realizovány v rámci celé ČR s rozsahem působnosti jednotlivých krajů.

 

KONTAKTY:

REALIZÁTOR – Konsorcium 4 firem:

  • ICZ a.s. – Ing. Roman Zemánek, zemanek@i.cz
  • T-MAPY spol. s r.o.
  • GEOREAL spol. s r.o.
  • GEOVAP, spol. s r.o.

PROVOZOVATEL – 12 krajů:

inPage - webové stránky s AI, doménawebhosting