EFEKTIVNĚJŠÍ SPRÁVA DOKUMENTŮ DÍKY UMĚLÉ INTELIGENCI

Je tomu zhruba dva roky, co se umělá inteligence dostala do povědomí veřejnosti, zejména pak její jazykové modely. Jejich rychlý nástup vyvolal obavy, zda AI nenahradí lidskou práci. Místo obav bychom to ale měli vnímat jako příležitost, jak si usnadnit každodenní úkoly. Skvělým příkladem je vytěžování faktur pomocí AI, které firmám přináší výraznou úsporu času a minimalizaci chyb.

Vytěžování faktur pomocí AI

Chcete si usnadnit práci a nechce se vám přepisovat faktury či pokladní účtenky? Co kdyby to platforma GINIS od společnosti Gordic, do které byla implementována AI, udělala za vás?

Umělá inteligence zahrnuje mnoho disciplín, mezi které patří i schopnost porozumět obsahu dokumentů. V této oblasti existuje mnoho řešení, která automaticky vytěží informace z faktur s vysokou spolehlivostí.

„Aktuálně máme v platformě GINIS připravené vytěžování faktur, které díky AI už uživatelé nebudou muset přidávat do systému ručně. Očekáváme, že se tím výrazně uspoří čas a sníží chybovost. Chystáme i zpracování dalších typů ekonomických dokladů a mimo jiné i možnost natrénovat systém na zpracování vlastních typů dokladů s možností zadávání do systému automatizovaně,“ říká Michal Polák.

Z možných řešení jsme vybrali aplikaci NATHAN od společnosti Multima, která funguje na principech umělé inteligence. Jedná se o cenově příznivé řešení, které splňuje kritéria jako je spolehlivost nebo jednoduchá implementace.

Model je před trénovaný na různých typech českých faktur a pravidelně aktualizován. Data dokáže získat z libovolného dokumentu. Ať už je to obrázek, či třeba PDF dokument. Princip fungování spočívá v tom, že GINIS předá doklad do modelu NATHAN, ten vrátí vytěžená data a GINIS je následně aplikuje do faktury. Vytěžený dokument se zobrazí přímo vedle detailů elektronické faktury a účetní tak může údaje kontrolovat a opravovat. Pokud nastane nesoulad mezi číselníky či jinými hodnotami, uživatel je upozorněn červeným zvýrazněním políček. GINIS pracuje s nástrojem na pozadí, není tak nutné učit se v novém programovém prostředí.

Hlavní výhody a přínosy:

  • Úspora času – automatické vytěžování údajů z dokumentů do systému.
  • Snížení chybovosti – zásadní úbytek chyb díky automatickému přenosu dat.
  • Před trénovaný a udržovaný model – není třeba trénovat.
  • Příznivá cena – cenově dostupné řešení, zvýhodněné licence pro více uživatelů.
  • Cloud i on-premise – možnost provozu v cloudu nebo implementace přímo u zákazníka.
  • Spolehlivost – model je pravidelně aktualizován.

Model NATHAN není jen o fakturách, dokáže zpracovávat i další ekonomické doklady, zejména pokladní účtenky. Tím organizace získává mnoho výhod, včetně úspory času, snížení chybovosti a minimalizace nákladů. Účetní se tak mohou zaměřit na věcné kontroly a účtování namísto toho, aby trávili čas manuálním zadáváním dat.

Budoucnost AI v řízení dokumentů

Společnost Gordic pracuje na dalších AI projektech, které by pomohly s tříděním dokumentů doručených na podatelny úřadů. AI by navrhla, komu v úřadu přijatý dokument patří, určila by typ dokumentu a vytěžila by další metadata. AI plánujeme využít i pro návrh způsobu zaúčtování. Chystáme asistenty, tzv. copiloty, pro podporu rozhodování nad jednotlivými spisy a dokumenty a pro zákaznickou podporu obecně.

 

  

EG - 1/2025

inPage - webové stránky s AI, doménawebhosting