GORDIC NA KONFERENCI e-government 20:10: NAUČME SE VÍCE NASLOUCHAT POTŘEBÁM UŽIVATELŮ
První vlna pandemie Covid-19, kterou jsme si před několika měsíci prošli, ovlivnila nejen životy nás všech, ale také více upozornila na nutnost uspíšení digitalizace agend. Ze dne na den jsme ztratili osobní kontakt s úřady a většina komunikace se přesunula do online prostředí. Jak ale praví známé pořekadlo, „všechno zlé je pro něco dobré“. Mimořádná situace nám ukázala, že dokážeme být daleko flexibilnější, než jsme si na první pohled mysleli. Věci, které jsme dříve řešili několik měsíců
a možná i let, jsme najednou zvládli v horizontu týdnů. Mimořádná situace měla také vliv na priority mnohých úřadů.
I na to se zaměřili bratři Marek a Michal Řezáčovi ze společnosti Gordic ve svém vystoupení na 12. ročníku konference E-government v Mikulově. „Řekli jsme si, že to nejlepší, co teď můžeme dělat, je probírat s jednotlivými zákazníky, jak v současné době jejich pracoviště fungují. V našem rozsáhlém průzkumu jsme zjistili, že úřady vnímají digitalizaci často odlišně než stát nebo IT firmy,“ vysvětluje ředitel pro strategický rozvoj a IoT Marek Řezáč. Během svojí prezentace na výroční konferenci apeloval na organizace státní správy, samosprávní celky i dodavatele digitálních technologií, aby vnášeli do otázek digitalizace více pohledy koncových uživatelů.
Pokračovatelé rodinné firmy Gordic taktéž upozornili na nutnost zjednodušení komunikace mezi občanem a úřady. Podle nich města sice provozují Portál občana, nevyužívají ho ale zdaleka tak efektivně, jak by mohla. „V mnoha případech je odkaz na Portál občana na jejich webových stránkách těžko dohledatelný. Navíc jsou formuláře natolik složité a psané formálně, že člověk bez znalosti legislativy není schopen jim porozumět. Je proto nejenom na vládních institucích, ale také na nás – dodavatelích, abychom se zaměřili na skutečné přínosy pro občany a úřady,“ dodal Marek Řezáč.
Nutnost zjednodušení komunikace mezi občanem a úřady potvrzuje také ředitel pro strategický rozvoj a kybernetickou bezpečnost Michal Řezáč. Podle něj musí být digitální služby veřejné správy z Portálu občana snadno dosažitelné a uživatelsky stejně přívětivé jako v komerční oblasti. Na konferenci představil mimo jiné možnosti Portálu občana GINIS. „Chceme, aby se díky responzibilitě a designu aplikace i samotných formulářů lidé cítili komfortně, ať už si chtějí vyřídit své záležitosti z mobilu, počítače, nebo tabletu.“
Všechny tyto náležitosti splňuje Portál občana GORDIC. Díky němu lze efektivně komunikovat s úřady online. Nástroj umožňuje například platit za veřejné služby přes mobilní telefon platební kartou, řešit životní situace, zvládnout žádosti o dotace atd. Navíc v době, kdy je kvůli pandemii ohrožena možnost návštěv na úřadech, je Portál občana důležitým prvkem pro zajištění nepřetržité komunikace mezi občanem a veřejnou správou.
Portál do světa digitálních služeb
Pořídíte-li si například mobilní telefon nebo televizi od značky, která většinu kapacit soustředí do vývoje a mezi prioritami má i možnosti integrace (propojení) se systémy třetích stran, máte jistotu, že získáváte špičkový produkt. Totéž platí i pro nástroj Portál občana GINIS od společnosti GORDIC, jehož prostřednictvím poskytují města a kraje občanům širokou škálu digitálních služeb.
Zjišťování úředních hodin, čekání ve frontách, listování ve formulářích a žádostech, nutnost platit na přepážkách pokladen, nebo zjišťování, zda byl požadavek vyřízen – opravdu někdo touží po těchto „zážitcích“? Přitom je lze pořízením Portálu občana ze životů obyvatel jednou pro vždy odstranit. Nástroj však umí zbavovat některých komplikací i samotné úředníky. Asi nikdo netouží po frontách nervózních lidí, přepisu dat z papírových žádostí a formulářů do informačního systému nebo práci s větším objemem hotovosti. A na všechny tyto nepříjemnosti fungují právě kouzelná slova „Portál občana“. K jeho využití lidé potřebují pouze webový prohlížeč a přístup k internetu.
Digitální formuláře
Města mohou svým občanům na portálu zpřístupnit libovolné elektronické formuláře. Na základě analýzy jsme sestavili sadu 10 formulářů, která zohledňuje četnost využití i další faktory. Data jsou následně automatizovaně vytěžována do informačního systému GINIS. I formuláře, které byly vyplněny ve webové podobě, může úředník exportovat v jednotné přehledné podobě (shodné s papírovou verzí).
Portál zajistí hladké zpracování jakéhokoliv počtu současně podaných žádostí i při větších nárocích na přílohy, objem či formu údajů. Nástroj je připraven i na typy žádostí o dotace, u kterých vyhodnocení a následné přidělování závisí na pořadí při podání. V minulosti tak byl například využíván krajskými úřady při sběru žádostí o kotlíkové dotace. I přes velký nápor v každé vlně sběru Portál občana obstál.
Online platby
Co může být snadnější než se přihlásit do Portálu občana a vidět splatnost jednotlivých místních poplatků. Pak už stačí jen příslušnou položku rozkliknout a zvolit, zda chci platbu provést platební bránou, příkazem nebo načtením QR kódu do bankovní aplikace. Pokud tak člověk nechce, už nikdy se při úhradě místních poplatků nemusí utkat s růžovým nepřítelem: složenkou.
Vedle výše uvedených životních situací a správě plateb se Portál občana GINIS rozšiřuje o řadu dalších funkcí, například rezervaci času úředníka, sběr návrhů pro participativní rozpočet atd. Nezáleží přitom, z jakého zařízení se člověk přihlásí. Díky responzivitě se portál automaticky přizpůsobí dostupnému prostoru na obrazovce uživatele. Lidé tak mohou plnohodnotně pracovat s PC, notebookem, tabletem či mobilním telefonem. Rychlou orientaci jim zajistí i řada prvků, na které jsou zvyklí z poštovních klientů, sociálních sítí či dalších oblíbených aplikací. Více informací o Portálu občana najdete na https://gordicportalobcana.cz/.