ELEKTRONICKÉ PODÁNÍ ŽÁDOSTI O ŘIDIČSKÝ PRŮKAZ
A - PŘIHLAŠUJÍCÍ
Jméno a příjmení: Karel Váchal
Titul: Mgr.
Funkce: Zástupce zmocněnce pro digitalizaci Ministerstva dopravy
E-mail: karel.vachal@mdcr.cz
Telefon: 605005171
Adresa: Nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, Praha 1
Úřad/firma: Ministerstvo dopravy
Soutěžní kategorie centrální úřady
B - PROJEKT
Název projektu: Elektronické podání žádosti o řidičský průkaz
Lokalita: ČR
Cíl:
Cílová skupina:
Provozovatel: Ministerstvo dopravy
Realizátor: Ministerstvo dopravy ve spolupráci s Ministerstvem vnitra
C - POPIS PROJEKTU - POPIS PROVOZOVATELE
1. Prokazatelnost účinků projektu
Je sledovaný (zamýšlený) účinek projektu kvantitativně a kvalitativně prokazatelný?
Ano.
Jak podrobně je cílová skupina s projektem obeznámena?
Dobře. Ministerstvo dopravy i Ministerstvo vnitra pravidelně propagují projekty na poli digitalizace a Gov.cz.
Odpovídají dosažené výsledky vynaloženým nákladům?
Odpovídají.
Jedná se o projekt krátkodobého účinku, nebo lze předpokládat dlouhodobé trvání (jakého rozsahu)?
2. Prokazatelnost nejlepší praxe
Může být tento projekt inspirující pro ostatní subjekty veřejné správy?
Rozhodně ano. Jedná se vůbec o první takovou žádost spojenou s vydáním tak významného dokladu v ČR.
Zařadili jsme se tak mezi jednotky států v Evropě, které tuto službu poskytují.
Je tedy možné předmětné zkušenosti využít i při elektronických žádostech o jakýkoliv doklad v ČR.
Byly, či jsou předávány zkušenosti nabyté v souvislosti s realizací projektu ostatním subjektům veřejné správy?
Ano byly. Ministerstvo dopravy ve spolupráci s Ministerstvem vnitra v současné době analyzují možnosti vytvoření elektronických žádostí i o další doklady vydávané v ČR.
3. Vícekanálový přístup
Jedná se o projekt, který umožňuje přístup/využití více kanály (způsoby) současně?
Nyní ne.
4. Open Data
Jedná se o projekt, který využívá Open Data?
Ne.
5. Doplňující informace.
D - POPIS PROJEKTU - POHLED REALIZÁTORA
Celý projekt byl také ovlivněn šířením epidemie covid-19, kdy bylo nutné se nejen vypořádat s různými možnostmi využití lidských zdrojů, ale vzhledem k tomuto také spustit projekt co nejdříve a umožnit tak lidem požádat si o předmětný doklad bez nutnosti čekání ve frontách a vystavení se tak rizikům s tím spojeným.
V čem může být vaše řešení inspirativní pro ostatní realizátory?
Jedná se vůbec o první takovou žádost spojenou s vydáním tak významného dokladu v ČR.
Zařadili jsme se tak mezi jednotky států v Evropě, které tuto službu poskytují.
Je tedy možné předmětné zkušenosti využít i při elektronických žádostech o jakýkoliv doklad v ČR.
Co z uvedeného řešení je možné použít opakovaně a co je výjimečným specifikem tohoto nasazení?
Jaké další obdobné projekty jste realizovali, kde a v jakém rozsahu?
Projekt navazuje na předchozí digitalizační projekty Ministerstva dopravy.
- Na Portálu občana lze zjistit stav bodového konta řidiče, informace o řidičském oprávnění nebo o konci platnosti průkazu (včetně možnosti nastavení notifikací o platnosti).
- Při fyzických návštěvách úřadu již není nutné při žádosti o řidičský průkaz dokládat papírovou fotografii, ale je použita již digitalizovaná fotografie z registrů občanských průkazů a pasů, případně je občan vyfocen na místě.
- Občan se může při žádosti o řidičský průkaz dostavit na kterýkoli úřad obce s rozšířenou působností, nikoli pouze v okruhu svého trvalého bydliště.