VZDÁLENÁ SPRÁVA DOPRAVNÍHO ZNAČENÍ
A - PŘIHLAŠUJÍCÍ
Jméno a příjmení: Eva Wagner
Titul:
Funkce: Konzultant PR
E-mail: wagner.eva@operatorict.cz
Telefon: 739494967
Adresa: Dělnická 213/12, Praha 170 00
Úřad/firma: Operátor ICT, a.s.
Soutěžní kategorie města
B - PROJEKT
Název projektu: Vzdálená správa dopravního značení
Lokalita: Hl. m. Praha
Cíl:
Technologie pomůže společnostem spravujícím dopravní značení výrazně snížit ekologickou zátěž města a generovat finanční úspory spojené s kontrolováním a s manipulací dopravního značení.
Cílová skupina:
Sekundární cílovou skupinou jsou občané a řidiči v hl. m. Praze, cílem projektu je mimo jiné zvýšit jejich informovanost a bezpečnost.
Provozovatel: Pražské služby, a.s.; Technická správa komunikací, a.s.
Realizátor: Operátor ICT, a.s.
C - POPIS PROJEKTU - POPIS PROVOZOVATELE
1. Prokazatelnost účinků projektu
Je sledovaný (zamýšlený) účinek projektu kvantitativně a kvalitativně prokazatelný?
Ano.
Dále dle vyjádření TSK a.s. se velmi obtížně zjišťuje chybějící, nebo poškozené dopravní značení a finančně méně náročná oprava se neudělá včas. Následná oprava, či výměna značení je výrazně nákladnější. Navíc chybějící dopravní značení může výrazně snížit bezpečnost, informovanost a plynulost provozu na pozemních komunikacích. Na území HMP jsou místa, kde k poškození/ztrátě dopravního značení dochází pravidelně z různých důvodů (vandalství, poškození nákladním autem).
V určitých situacích je nutné průběžně měnit informace zobrazené na dodatkových tabulkách. Může to být v případě změny termínů nebo omezení. Doposud se tato kontrola musela udělat fyzicky na místě. Díky možnosti vzdálené změny se ušetří čas pracovníků i finanční náklady, a to zejména u situací, kde ke změně dochází v pravidelných intervalech.
Jak podrobně je cílová skupina s projektem obeznámena?
Velmi dobře.
Oba hlavní zapojené subjekty (správci dopravního značení PS a.s. a TSK a.s.) jsou aktivně zapojeni do testování technologie na jejich majetku. Projekt byl s nimi konzultován již od procesu nastavování projektu a definování způsobu realizace. Integrace datových výstupů do jejich současného SW používaného ke správě dopravního značení je připravena dle jejich požadavků. Dále je připravovaná vizualizace a upozornění na blokové čištění pro občany v aplikaci Moje Praha (možná notifikace pro „oblíbené“ ulice). Občané jsou o postupu vývoje této aplikace pravidelně informováni přes všechny komunikační kanály patřící hl. m. Praze.
Odpovídají dosažené výsledky vynaloženým nákladům?
Odpovídají. Očekávané přínosy projektu se projevují ihned na množství ujetých kilometrů při kontrole dopravního značení. Ušetřené náklady a emise se tak dají jednoduše vyčíslit. Co se týče poškozených značek, tak se přínos dá těžko měřit, ale k rozpoznání incidentů dochází ihned na rozdíl od předchozího náhodného zpozorování, a tudíž je odstraněn v kratší době, což je zajisté pozitivní přínos.
Jedná se o projekt krátkodobého účinku, nebo lze předpokládat dlouhodobé trvání (jakého rozsahu)?
2. Prokazatelnost nejlepší praxe
Může být tento projekt inspirující pro ostatní subjekty veřejné správy?
Rozhodně ano. Ano, i další města, nebo jiné subjekty spravující jakékoliv dopravní značky nebo mobiliář ve veřejném prostoru mohu získat díky této technologii nástroj pro vzdálenou správu svého majetku.
A tím snížit náklady, omezit produkci emisí nebo zvýšit bezpečnost a informovanost svých občanů. Této problematice se věnuje relativně málo měst a lze konstatovat, že Praha patří mezi leadery. Řešení považujeme za inspirativní zejména pro větší města, kde má podobné řešení největší smysl.
Byly, či jsou předávány zkušenosti nabyté v souvislosti s realizací projektu ostatním subjektům veřejné správy?
Ano byly. Výsledky a nabyté zkušenosti jsou shrnuty ve výstupu závěrečné etapy tedy ve vyhodnocení projektu. Informace i průběžné výsledky jsou pravidelně prezentovány jak zastupitelům hl. m. Prahy, tak i všem členům komice Smart City a je plánované i jejich zveřejňování. Dále je projekt prezentován dalším subjektům skrze další soutěže a odborné konference. V neposlední řadě Operátor ICT pravidelně informuje o realizovaných projektech, včetně tohoto, i ostatní města na společných workshopech.
3. Vícekanálový přístup
Jedná se o projekt, který umožňuje přístup/využití více kanály (způsoby) současně?
Ano. Pro účely zpracování a využívání dat primárními uživateli (TSK a.s. a PS a.s.) je zpracováno rozšíření jejich SW o nový modul, který zajistí požadované informace. Přístup jim je umožněn jak skrze jejich stálý SW, tak i přes mobilní zařízení využívané pracovníky pohybujícími se na území města. Za účelem zpracování, integrace a poskytnutí dat získaných ze senzorů na značkách se rozšiřuje funkcionalita datové platformy Golemio. Primárně se jedná o rozšíření rozhraní pro integraci dat, rozšíření analytické a BI vrstvy, publikace otevřených dat, případná vizualizace dat v aplikaci Moje Praha.
4. Open Data
Jedná se o projekt, který využívá Open Data?
Ano. Datová platforma hl. m. Prahy Golemio slouží obecně k publikaci otevřených dat, včetně dat získávaných během tohoto projektu a v budoucnu poskytne vizualizace dat i v aplikaci Moje Praha. Skrze tyto kanály se k datům mohou dostat i jiné subjekty, včetně veřejnosti.
5. Doplňující informace.
D - POPIS PROJEKTU - POHLED REALIZÁTORA
- GPS pozice, síla signálu,
- pozice vůči geomagnetickému poli Země (azimut),
- náklon zařízení,
- druh značky,
- časová známka (časový údaj o tom, kdy došlo ke vzniku záznamu),
- teplota,
- stav baterie.
Na základě výstupu jednání s klíčovými uživateli Operátor ICT a.s. realizuje testování značek se senzory v následujících případech užití:
- Přenosné dopravní značky (v majetku PS a.s.) pro realizaci blokového čištění ulic v hl. m. Praze, včetně otestování této technologie při neplánovaných uzavírkách/omezeních na pozemních komunikacích, které je vymezeno/označeno přenosným dopravním značením. Informace o těchto neplánovaných uzavírkách a omezeních se v budoucím rozšíření zobrazí občanům/řidičům prostřednictvím mobilních/navigačních aplikací.
- Ucelený systém značení (ve správě TSK a.s.) - „informační značení pro turisty“, u kterého se často projevuje vandalismus a odcizení. Jedná se o značení odkazující na kulturní a turistické cíle.
- Svislé dopravní značky na problematických místech (ve správě TSK a.s.) - dopravní značení v určitých lokalitách a místech je opakovaně poškozováno. (Např. značky na ostrůvcích nebo ve vjezdech do úzkých ulic.) Díky informaci o incidentu mohou být tyto značky neprodleně uvedeny do původního stavu, a tím opět plnit svoji funkci.
- Ve spolupráci s PS a.s. se testují i dopravní značky s proměnným displejem u dodatkové tabulky umožňující vzdálené nastavení termínu omezení.
Pro každý případ užití musí být vyvinut specifický proces získávání dat a jejich vyhodnocování. Jedná zejména o automatické evidence počáteční polohy, detekce incidentu, informování o incidentu a vyhodnocování dat.
Navrhnutá skladba technologií umožní otestovat spolehlivost, kvalitu, přesnost a použitelnost jednotlivých technologií a vzájemné porovnání datových výstupů. Projekt také počítá s ověřením deklarovaných přínosů.
V čem může být vaše řešení inspirativní pro ostatní realizátory?
Co z uvedeného řešení je možné použít opakovaně a co je výjimečným specifikem tohoto nasazení?
Jaké další obdobné projekty jste realizovali, kde a v jakém rozsahu?