MAGAZÍN EGOVERNMENT 1/2021


JAK BUDE VYPADAT DIGITÁLNÍ ÚŘAD BUDOUCNOSTI?

PROJEKT DIGITÁLNÍ ÚŘAD UKAZUJE, CO LZE PRO DIGITALIZACI UDĚLAT UŽ TEĎ.

V posledním díle studia eGovernment jsme s hosty diskutovali na téma, které je v současné době vysoce aktuální. Jak by měl vypadat moderní úřad a jaké služby by měl občanům nabízet? Na tyto otázky přišli odpovědět Ing. Roman Vrba, ředitel odboru eGovernmentu Ministerstva vnitra, Mgr. Martin Kupka, poslanec, zastupitel Středočeského kraje a starosta Líbeznic, Ing. Marek Řezáč, ředitel pro strategický rozvoj společnosti Gordic, a Ing. Václav Koudele, Industry Executive ve společnosti Microsoft a jeden z hlavních autorů nového projektu Digitální úřad. Ten na názorných příkladech ukazuje, že přerod na moderní úřad nemusí být ani náročný, ani nákladný, hlavně ale že ze změny budou profitovat jak samotní úředníci, tak hlavně občané.

 

„Karlovi se blíží konec platnosti občanského průkazu, na což ho upozorní notifikace od digitálního asistenta v mobilním telefonu. To je Karlův osobní asistent a také součást Portálu občana. Pomáhá Karlovi se vším, co potřebuje od úřadů, a má k tomu od něj přístup i k informacím, jaké o Karlovi jednotlivé úřady mají. Díky tomu umí digitální asistent včas upozornit na blížící se konec platnosti dokladů, technickou kontrolu auta nebo na důležité termíny, které by Karel neměl zmeškat. Karel tak nezapomene zaplatit daně ani na možnost požádat si například o dotaci na opravu domu. S digitálním asistentem také Karel vyřeší vše potřebné pro prodloužení platnosti svého řidičského průkazu. A i když si ho musí vyzvednout osobně, může si dopředu rezervovat preferované datum a čas tak, aby na úřadě nemusel trávit delší dobu, než je nezbytně nutné.“

 

Digitální úřad

Digitalizovaná veřejná správa umožní občanům vyřizovat svou agendu z pohodlí domova.

 

 

 

Digitalni-urad.cz: řešení, která pomohou úředníkům i občanům

 

Výše popsaný příběh se někomu může zdát jako vize daleké budoucnosti. Pro nový projekt Digitalni-urad.cz, který byl spuštěn v těchto dnech, jde jen o jeden z mnoha příkladů, jak efektivně digitalizovat státní správu. Prostor pro využití projektu Digitální úřad je navíc obrovský – ve studiu eGovernment na úvod zaznělo, že je stále velká část úřadů, krajů a obcí, které v oblasti digitalizace zaostávají. „Nacházíme se v situaci, kdy jsme v některých věcech velmi pokročili. Na centrální úrovni jsme už zavedli celou řadu vyspělých nástrojů, jako je například Portál občana, které jsou srovnatelné i v rámci EU. Zároveň jsou ale úřady i města, která nemají digitalizaci jako prioritu a nechtějí se jí zabývat,“ řekl ředitel odboru eGovernmentu Ministerstva vnitra Roman Vrba.

 

Diskutující se shodli, že ač koronakrize v mnoha oblastech hlavně bere, digitalizaci jak soukromé sféry, tak i veřejné správy ale pomohla posunout vpřed. Poslanec, zastupitel a starosta Martin Kupka uvedl, že celá řada krajů využila poslední měsíce k digitalizaci nebo zajištění optických sítí. Zároveň ale zdůraznil, že stát v digitalizaci zaostává za soukromým sektorem a musí ho dohnat.

 

cloud

Cloudová řešení jsou postavená tak, aby šla rychle začlenit do běžného fungování úřadů. 

 

 

 

 

„Občané jsou na realitu digitálního úřadu připraveni“

 

Online komunikace s institucemi i firmami, ale i nákupy jak přes počítač, tak přes mobil nebo tablet jsou v dnešní době zcela samozřejmé pro velkou část občanů, konstatoval Václav Koudele z Microsoftu. „Většina občanů je už dávno připravená na realitu digitálního úřadu. Internet a komunikační technologie jsou všeobecně rozšířené a lidi si navykli komunikovat s komerční sférou online. Spotřebitelské chování nám tedy ukazuje, že digitalizace státní správy je tím správným krokem vpřed, který má navíc potenciál zajistit větší transparentnost a spolehlivost,” doplnil.

 

K urychlení procesu digitalizace státní správy slouží několik nástrojů a opatření, které byly v nedávné době zavedeny. Klíčovými jsou zákon o právu na digitální služby a také nová bankovní identita. Zákon je podstatný hlavně kvůli změně uvažování úředníků. Předtím, než vstoupil v platnost, si každý úřad digitalizoval více méně podle svého uvážení. Zákon o právu na digitální služby ale jasně uvádí, že vše, co lze digitalizovat, digitalizováno být má. Pohodlnou digitální komunikaci s úřady pak přineslo zavedení bankovní identity. V současnosti k ní má přístup zhruba pět milionů občanů a s přibývajícími bankovními domy, které ji zavádějí, bude toto číslo dále růst. Další občané, kteří budou připraveni s úřady komunikovat digitálně, přibudou díky chystaným změnám u datových schránek.

 

 

Portál občana přináší úřady do počítačů i telefonů

 

„V minulosti jsme často slýchávali, že na digitální služby nejsou občané, kteří by je využívali, což se právě díky bankovní identitě zásadně změnilo,“ říká Václav Koudele z Microsoftu. Tento technologický lídr se mimo jiné spolu s Ministerstvem vnitra podílel na vzniku Portálu občana. Přes tuto službu, dostupnou jak na počítači, tak i v telefonu s operačním systémem Android, si občan už dnes může vyřídit celou řadu úkonů, kvůli kterým musel v minulosti fyzicky dojít na úřad či vyplnit papírový formulář. Portál občana běží na cloudovém řešení Microsoftu a jde navíc o otevřenou platformu, již mohou (stejně jako v případě Portálu Pražana) jednoduše implementovat další úřady či samosprávy.

 

V případě nového projektu Digitální úřad se k ustavené spolupráci Microsoftu a Ministerstva vnitra přidala ještě městská část Praha 5, Digitální Česko a NAKIT – Národní agentura pro komunikační a informační technologie. Marek Řezáč, ředitel pro strategický rozvoj společnosti Gordic, jejíž řešení je v rámci Digitálního úřadu prezentováno, ve studiu eGovernment připomněl, že každý úřad má překážky v digitalizaci někde jinde, a je tak v první řadě třeba individuální přístup. „Neexistuje univerzální řešení ani pro stejně velké úřady, všechny mají jiné problémy. Cestou ke zrychlení digitalizace je najít a vyřešit specifický problém daného úřadu. Důležitá je ale také adopce, když se něco zavádí, je nutné jak úředníkům, tak i občanům vysvětlit, co to znamená a jaké výhody z toho pro ně plynou,“ řekl Marek Řezáč.

 

digitální řešení

 Prozkoumejte digitální řešení pro veřejnou správu na webu Digitální úřad.

 

Digitalni-urad.cz ukazuje, jak jednoduchá cesta k digitalizaci může být

 

I na specifické problémy jednotlivých úřadů myslí nový web Digitální úřad. Jedná se o zcela unikátní projekt jak v regionu středovýchodní Evropy, tak i v celosvětovém měřítku, který za pomocí 360° videí a doprovodných audiokomentářů představuje reálné situace ze života občanů i úředníků. Zároveň přibližuje, jakým způsobem jim představená řešení pomohou. Projekt je určen především manažerům ze státní správy, jimž chce ukázat digitální řešení, která mohou už dnes implementovat do fungování svého úřadu. A protože jsou tu prezentována už existující a odzkoušená řešení, jejich zavádění je nejen rychlé, ale šetří se při něm také náklady. Nedílnou součástí online prezentace dostupné na digitalni-urad.cz jsou pak konkrétní řešení 33 partnerů, která mohou úředníkům s digitalizací významně pomoci.

 

Součástí prezentace na webu Digitalni-urad.cz je také videonávod pro veřejnou správu, jak si postavit vlastní digitální službu z komponent, které jsou k dispozici od Ministerstva vnitra. Za pomoci jednotlivých komponent, tedy služeb, jako je Portál občana, platební identita, eIdentita, či například modul kalendář sloužící k zobrazování termínů agend, lze jednoduše a rychle poskládat celý systém plně funkčního e-governmentu na míru každému úřadu. Za centrální služby navíc instituce veřejné správy ministerstvu vnitra neplatí.

 

„Byl bych rád, kdyby se všichni manažeři ze státní správy, kteří uvažují o digitalizaci, přišli podívat na internetové stránky Digitálního úřadu, protože tu zjistí, že jde všechno udělat opravdu jednoduše,“ řekl na závěr Václav Koudele ze společnosti Microsoft.

 MICROSOFT

EG - 1/2021

Přidat komentář

Jaký je letos rok

Přehled komentářů

inPage - webové stránky s AI, doménawebhosting