Digitalizace úřadu znamená pohodlí občana – Obec Dobronín

 

A – Přihlašující

Jméno a příjmení: Jiří Kuzdas

Funkce: vedoucí projektu/metodik
E-mail: jiri_kuzdas@gordic.cz
Telefon: 606540964
Adresa: Brněnská 22, Jihlava. 586 01
Firma: KMS software s.r.o.
Nominace v kategorii: obce

 

B – Projekt

 

Název projektu: Digitalizace úřadu znamená pohodlí občana - Obec Dobronín
B: Lokalita: Obec Dobronín, Vysočina, okr.Jihlava

CÍL:

Poskytnutí možnosti občanovi vyřešit co nejvíce požadavků a životních situací z pohodlí svého domova.
Postupná digitalizace úřadu. Zefektivnění postupů a pracovních činností úřadu. Přiblížení se k občanům obce a nabídnout nové moderní technologie a operace. 
V první fázi byl zprovozněn platební terminál na pokladně obce pro možnost bezhotovostní úhrady poplatků. 
Dalším krokem je převod dosavadního ekonomického systému do databázové SQL verze. 
Dále je v plánu digitalizace a centralizace databáze občanů a jejich poplatků. V návaznosti na tento bod se uvažuje o následném zprovoznění modulu OSP – Portál občana a tím občanům nabídnou možnost zjištění salda poplatků, pohodlného, rychlého a efektivního placení místních poplatků, možnosti elektronického řešení různých životních situací občana.

Cílová skupina: Především, a hlavně občani obce, dále zaměstnanci úřadu.
Provozovatel: Obec Dobronín
Realizátor: GORDIC spol. s r.o.

C – popis projektu – pohled provozovatele

1 - PROKAZATELNOST ÚČINKŮ PROJEKTU

Je sledovaný (zamýšlený) účinek projektu kvantitativně a kvalitativně prokazatelný? 

ČÁSTEČNĚ.
První fáze pokladního platebního terminálu a nabídnutí možnosti občanům, platit místní a správní poplatky bezhotovostně se setkala s nemalým kladným ohlasem mezi občany obce. 
Nyní je tato možnost hojně využívána a kvitována.

Vnímají a uznávají uživatelé (cílová skupina) tento projekt jako prospěšný?

ANO.
Jak občané, tak pracovníci úřadu si možnost bezhotovostních plateb chválí pro jeho rychlost, přesnost a zjednodušení celé agendy výběru místních a správních poplatků.

Jak podrobně je cílová skupina s projektem obeznámena?

VELMI DOBŘE.
Občané obce byli informováni a vědí o možnosti bezhotovostních plateb. V povědomí je i záměr dalšího rozvoje obce v rámci digitalizace úřadu, hlavně směrem k občanovi.
Pracovníci úřadu jsou si vědomi nutnosti dále pokračovat v digitalizaci. Jejího přínosu a dalších možností. V neposlední řadě je i zřejmá úspora práce a zamezení chybovosti napříč celým rozsahem činnosti úřadu obce Dobronín.

Odpovídají dosažené výsledky vynaloženým nákladům?

PŘEVYŠUJÍ.
V současné chvíli je výsledný efekt zprovoznění a provoz bezhotovostního pokladního platebního terminálu převyšující náklady jeho pořízení. V dalších fázích projektu budou výsledky minimálně odpovídající vynaloženým nákladům.

Jedná se o projekt krátkodobého účinku, nebo lze předpokládat dlouhodobé trvání?

TRVALÝ.
Po ukončení celého předpokládaného procesu digitalizace úřadu, budou výsledky a účinky trvalého charakteru. Otevřou obci možnost dalších kroků směrem k digitalizaci a automatizaci procesů.

2 - PROKAZATELNOST NEJLEPŠÍ PRAXE

Může být projekt inspirující pro ostatní subjekty veřejné správy?

ROZHODNĚ ANO.
inspirace doplnění: Možnost bezhotovostních plateb na obci Dobronín je v okolí známá a je vnímána jako možnost a návod směru i pro další obce v okolí.

Byly, či jsou předávány zkušenosti nabyté v souvislosti s realizací projektu ostatním subjektům veřejné správy?

ANO BYLY.
C2: předávání doplnění: Případné dotazy a zájem o celou problematiku je tazateli z řad jiných úřadů prezentován a ochotně vysvětlen pracovníky úřadu.

3 – VÍCEKANÁLOVÝ PŘÍSTUP

Jedná se o projekt, který umožňuje přístup/využití více kanály (způsoby) současně?

ANO.
Platební terminál je možné využívat pro platby platebními kartami jak kontaktně, tak bezkontaktně. 
Další fáze projektu budou znamenat centralizaci dat a tím i jejich možné další využití. Příkladem mohou být datové přehledy nad centralizovanými daty, manažerské výstupy a přehledy, různé pohledy směrem k občanů.

4 - OPEN DATA

Jedná se o projekt, který využívá OPEN DATA?

ANO.
Ano, myšlenkou je občanům umožnit přístup k jejích datům a informacím prostřednictvím veřejně dostupných prostředků.

5 - DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE



D – popis projektu – pohled realizátora

Popište náročnost technické realizace, včetně případných specifik: 

První fáze projektu proběhla bez překážek a obtíží. Na základě prvotní instalace terminálu byl následně terminál napojen na modul GORDIC GINIS POK a již je rutinně provozován.
Další fáze zahrnují pečlivější analýzu a případné úpravy a konzultace s pracovníky obce. Nicméně celý proces až do cíleného stavu nezahrnuje obtíže, které by mohly činit jakékoli problémy.

V čem může být Vaše řešení inspirativní pro ostatní realizátory?

V případě, kdy dojde k oproštění od zaběhnutých postupů a činností a zaměří se na modernizaci, zjednodušení a zefektivnění vykonávaných procesů.

Co z uvedeného řešení je možné použít opakovaně a co je výjimečným specifikem tohoto nasazení?

Obecné požadavky digitalizace státní správy a samosprávy naznačují, že takové nebo podobné projekty budou v budoucnu i nadále realizovány. Organizace si jsou této potřeby vědomé a postupně podobné projekty začínáme realizovat na dalších organizacích. Minimálně ve stádiu příprav nebo dotazovaní.

Jaké další obdobné projekty jste realizovali, kde a v jakém rozsahu?

Bezhotovostní platební terminály nejsou již zcela výjimečnou věcí na organizacích státní správy ani na jimi zřizovaných příspěvkových organizacích.
Další zajímavým tématem je automatizace inventur majetku pomocí čteček čárových kódů, případně pomocí RFID čipů.
V poslední době je hojně zmiňovaným tématem a projektem, který je v nemalé míře na organizacích nasazován, Elektronická finanční kontrola ekonomických dokladů před vznikem závazku a po vzniku závazku. Toto téma úzce souvisí s digitalizací a připravovanými změnami zákonů.

KONTAKTY:

 

 

inPage - webové stránky s AI, doménawebhosting