Na konferenci eGovernmentu v Mikulově představila DIA své klíčové priority na další období_
Na tradiční konferenci eGovernmentu v Mikulově, která se konala od 2. do 4. září 2024, reflektovala Digitální a informační agentura (DIA) svou činnost za uplynulý rok a představila své klíčové priority na další období. Mezi ně patří věcné převzetí správy Registru obyvatel a Registru osob od MV a ČSÚ k 1. 11. 2024, zahájení prací na architektuře základních registrů nové generace a pomoc úřadům a institucím v postupném připojování do Registru zastupování. Dále pak pomoc úřadům a institucím v přípravě na Zákon o právu na digitální služby, který vstupuje v účinnost 1.2. 2025, stanovení priority dalšího rozvoje NIA a příprava na implementaci evropské digitální peněženky v České republice.
DIA na konferenci eGovernmentu, která se konala první zářijový týden na zámku v Mikulově, seznámila účastníky s klíčovými projekty digitalizace státní správy, na kterých se z pozice nadresortního koordinátora podílí.
Ředitel agentury Martin Mesršmíd zde představil projekty, na kterých v uplynulém roce DIA intenzivně pracovala, na kterých aktuálně pracuje a na které se připravuje. Prioritou agentury je podpora nadresortních projektů, jako je například příprava úřadů a institucí na Zákon o právu na digitální služby. Tento zákon má za cíl zásadně změnit způsob poskytování veřejných služeb a umožnit občanům komunikovat s úřady čistě digitální formou. Předpokládá digitalizaci mnoha služeb státního sektoru, která vyžaduje velké finanční i lidské zdroje, a také čas. V současnosti probíhá implementační etapa, ve které se řeší nové rozhraní pro vyhledávání služeb či propojení s životními situacemi.
„REZA je přelomový nástroj, který umožní činit digitální úkony v zastoupení.
Dalším z aktuálních projektů DIA je spuštění Registru zastupování (REZA), který umožní úřadům efektivně spravovat oprávnění k jednání za jiné osoby. „REZA je přelomový nástroj, který umožní činit digitální úkony v zastoupení. Aktuálně probíhá plnění připraveného registru daty, aby jej občané mohli podle postupného zapojení jednotlivých resortů co nejdříve využívat,“ dodal ředitel DIA Martin Mesršmíd, který zároveň představil harmonogram činností v projektu. Zvláštní apel směřoval na ministerstva a další státní instituce, aby se aktivně do REZA zapojily, podobně jako to již provádí Ministerstvo dopravy. REZA bude možné v budoucnu využít i pro zplnomocnění při podání daňového přiznání či žádosti o cestovní pasy dětí.
Spolupráce mezi jednotlivými institucemi je klíčová i pro úspěšné spuštění třetí fáze eDokladů, plánované od ledna 2025. Aplikaci eDoklady, která umožňuje občanům prokazovat na místě svoji totožnost digitálně a bezpečně, si stáhlo již přes 500 000 uživatelů a v současnosti je akceptována na všech ústředních správních úřadech, krajích a obcích s rozšířenou působností či na různých úřadech jako jsou např. živnostenské úřady, katastrální, finanční, úřady práce aj. Od dubna 2024 začala eDoklady akceptovat Police ČR při práci v terénu, od července i na služebnách. Od třetí fáze bude možné použít eDoklady i ve školách, bankách, při volbách či na poště.
DIA dále zahájí práce na architektuře nové generace základních registrů, která zajistí jejich dlouhodobou udržitelnost. Je třeba si znovu definovat význam základních registrů a jejich způsob využití a vybudovat novou architekturu, která bude sloužit dalších 15 let, neboť stávající registry fungují již od roku 2012. Jedná se o velký projekt, kdy bude třeba široké otevřené spolupráce mnoha subjektů (státních i komerčních). V současnosti se již zahajují práce na referenční architektuře.
Významným bodem je také další rozvoj Národní identitní autority (NIA), která hraje klíčovou roli v bezpečné vzdálené autentizaci uživatelů v rámci digitálních služeb státu. Navýšení její kapacity bylo nutné již při spuštění eDokladů, kdy se rázem začalo autentizovat velké množství uživatelů. Aktuálně probíhá studie možností dalšího rozvoje NIA, kdy se zvažují různé alternativy provedení a probíhá příprava národního bodu pro hybridní provoz.
"Evropská digitální peněženka umožní občanům uchovávat a sdílet své digitální identity a klíčové osobní údaje v bezpečné a uživatelsky přívětivé formě ve všech zemích EU,“
V souvislosti s implementací evropské digitální peněženky (EUDIW) v České republice, která musí být spuštěna do podzimu roku 2026, upozornil Martin Mesršmíd, že na provedení nutných legislativních změn a vybudování potřebné státní infrastruktury zbývají jen dva roky a agentura má před sebou ještě mnoho práce. „Implementace EUDIW je jedním z našich nejdůležitějších projektů. Evropská digitální peněženka umožní občanům uchovávat a sdílet své digitální identity a klíčové osobní údaje v bezpečné a uživatelsky přívětivé formě ve všech zemích EU,“ uvedl dále. V projektu proběhly již potřebné analýzy, ustanovily se pracovní skupiny a nyní se kromě legislativních změn pracuje i na vybudování backendové státní části EUDIW, připravuje se soutěž na provozovatele aplikační části EUDIW či se vytváří nový web EUDIWu, kde budou pro veřejnost dostupné informace včetně aktualit týkajících se právě EUDIW.
DIA od svého vzniku stihla dosáhnout řady úspěchů. Kromě spuštění a rozvoje eDokladů mezi ně patří také rozšíření funkcionalit Portálu občana, který se stává stále důležitějším nástrojem pro komunikaci občanů s veřejnou správou. Na jaře 2024 byla spuštěna i mobilní aplikace Portálu občana pro jeho pohodlnější používání na mobilních telefonech. O zvyšujícím se využívání Portálu občana svědčí i statistika, kdy DIA oproti prosinci 2023 zaznamenala v červenci 2024 36% nárůst registrovaných uživatelů a 56% nárůst přihlášení.
Zásadním a klíčovým projektem bylo pro DIA zřízení kompetenčních center, která poskytují odbornou podporu úřadům při realizaci digitálních projektů. Cílem je pomáhat s projekty od začátku až po akceptaci a přenášet zkušenosti z jednoho úřadu na druhý. Aktuálně tým kompetenčních center tvoří cca 50 odborníků, v budoucnu se bude skládat až z 80 profesionálů. Ti již dnes pomáhají např. na novém portálu Ministerstva vnitra, Policie ČR a Hasičského záchranného sboru ČR, zpracovávají analýzu uživatelských potřeb pro Ministerstvo dopravy či provádějí konzultace s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v souvislosti s přípravou při budování nového informačního systému vzdělávání.
„Děkuji všem, kteří přispívají k digitalizaci veřejné správy. Naše společné úsilí přináší dobré výsledky, ale pořád je co zlepšovat.
DIA se také intenzivně připravuje na převod Registru osob a Registru obyvatel z gesce Českého statistického úřadu a Ministerstva vnitra. Převod, který se uskuteční 1. 11. 2024, zajistí efektivní plánování a financování rozvoje a obnovy těchto klíčových registrů „pod jednou střechou“.
DIA velmi oceňuje práci organizátorů konference eGovernmentu, která každoročně shromažďuje všechny, kteří se na digitalizaci státu aktivně podílejí. „Děkuji všem, kteří přispívají k digitalizaci veřejné správy. Naše společné úsilí přináší dobré výsledky, ale pořád je co zlepšovat. Je potřeba vytvořit prostředí, které bude pro digitalizaci příznivější, ať už se jedná o schopnost státu lépe sdílet získané zkušenosti napříč resorty, získat potřebné odborníky, snadněji vysoutěžit jednotlivé zakázky nebo lépe koordinovat celé projekty,“ uzavřel Martin Mesršmíd.