ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI MĚSTA RACIONALIZACÍ ČINNOSTI MĚSTSKÉ POLICIE A PŘESTUPKOVÉHO ŘÍZENÍ
A - PŘIHLAŠUJÍCÍ
Jméno a příjmení: Gabriela Hřebačková
Titul: Mgr..
Funkce: starostka města Český Těšín
E-mail: hrebackova@tesin.cz
Telefon: 553 035 431
Adresa: Město Český Těšín, Náměstí ČSA 1/1, 737 01 Český Těšín
Úřad/firma: Město Český Těšín
Soutěžní kategorie města
B - PROJEKT
Název projektu: Zvýšení bezpečnosti města racionalizací činnosti městské policie a přestupkového řízení
Lokalita: Město Český Těšín a obec Chotěbuz
Cíl:
• automatizaci části administrativních úkonů souvisejících s dopravními přestupky za pomocí IT nástrojů (tyto přestupky tvoří cca 85 procent všech přestupků)
• podporu interních procesů městské policie - personalistiku, plánování směn, výstrojní sklad, skladové hospodářství, kompletní administrativu autoprovozu
• vytvoření nástrojů pro efektivní řízení a kontrola strážníků v terénu pomocí trasování a předávání informací z dispečerského stanoviště, automatizaci předávání nových událostí a úkolů do mobilní aplikace s využitím GIS města
• optimalizaci práce strážníků v terénu – zajištění možnosti lustrace osob v centrálních registrech, zpracování záznamu o událostech a přestupcích, včetně tiskových výstupů a zpracování uložených pokut prostřednictvím mobilní aplikace
Konečným cílem bylo maximalizovat bezpečí občanů města, a to jak na úseku bezpečnosti v silničním provozu, tak i v oblastech veřejného pořádku, ochrany majetku a prevence kriminality.
Cílová skupina:
Provozovatel: Město Český Těšín, Městský úřad Český Těšín
Realizátor: VERA, spol. s r.o. a Městský úřad Český Těšín
C - POPIS PROJEKTU - POPIS PROVOZOVATELE
1. Prokazatelnost účinků projektu
Je sledovaný (zamýšlený) účinek projektu kvantitativně a kvalitativně prokazatelný?
Ano.
Došlo k racionalizaci práce, zvýšení efektivity, zlepšení operativního plánování a optimalizaci činnosti hlídek v terénu. Díky tomu mají kompetentní osoby (vedení) více prostoru věnovat se komplexnímu plánování a predikci a prevenci bezpečnosti.
Důkazní řízení ve věci dopravních přestupků je zdokumentované videozáznamy tak, že je dokonale průkazné pro případný odvolací orgán. Systém běží nonstop v režimu 24/7.
Nasazení aplikace umožnilo více jak desetinásobně zvýšit záchyt přestupců v oblasti dopravních přestupků. Díky automatizaci procesu lze i tento zvýšený objem zpracovat v rámci příslušného oddělení.
Jak podrobně je cílová skupina s projektem obeznámena?
Velmi dobře.
Všichni zaměstnanci byli podrobně proškoleni a měli možnost konzultací s dodavatelem. Nyní již systém rutinně využívají v plném rozsahu s podporou v rámci standardní péče dodavatele.
Odpovídají dosažené výsledky vynaloženým nákladům?
Odpovídají. Došlo k optimalizaci stavu zaměstnanců a tím se vytvořily podmínky pro zpracování mnohem většího objemu dat než před zavedením systému.
V konečném důsledku každý z realizovaných kroků napomůže zajistit hlavní cíl projektu – zvýšení bezpečnosti občanů a zklidnění dopravní situace v rizikové oblasti.
Mimo jiné díky automatizovanému zpracování dopravních přestupků z kamer bylo možné za 6 měsíců zpracovat a poslat k vymáhání 6217 případů dopravních přestupků což by při standardním postupu, kdy všechno řeší jen referenti, rozhodně nebylo možné kapacitně zvládnout.
Doba zpracování přestupku např. z parkování se zkrátila na 2-3 minuty, strážník se nemusí zdržovat návratem na služebnu kvůli zápisům, ověřování, či tisku, všechno vykoná přímo na ulici.
Protože všechna data jsou v jednom systému, má ředitel městské policie a vedení města dokonalý přehled a statistiky jak o činnosti strážníků, tak o řešených událostech a přestupcích.
Jedná se o projekt krátkodobého účinku, nebo lze předpokládat dlouhodobé trvání (jakého rozsahu)?
2. Prokazatelnost nejlepší praxe
Může být tento projekt inspirující pro ostatní subjekty veřejné správy?
Rozhodně ano. Vzhledem k nárůstu mobility obyvatelstva je problém dopravní bezpečnosti na vzestupu. Díky tomuto řešení je možné dopravní situaci stabilizovat do přijatelných mezí.
Byly, či jsou předávány zkušenosti nabyté v souvislosti s realizací projektu ostatním subjektům veřejné správy?
Ano byly. Předávání zkušeností probíhá při formálních i neformálních schůzkách se zástupci městských policií. Řešení bylo konzultováno na odborných setkáních v regionu. Český Těšín je otevřený k prezentaci systému kolegům z jiných měst.
3. Vícekanálový přístup
Jedná se o projekt, který umožňuje přístup/využití více kanály (způsoby) současně?
Ano. Jednou z hlavních výhod systému je možnost jeho využití jak na desktopovém pracovišti (např. na služebně), tak pomocí mobilní aplikace na mobilu či tabletu v terénu. Součástí projektu je i software umožňující tisky na mobilní tiskárně přímo na ulici.
4. Open Data
Jedná se o projekt, který využívá Open Data?
Ne. Velkou část projektu tvoří práce s citlivými osobními údaji, které v souladu s nařízením GDPR nemohou být z principu veřejné.
5. Doplňující informace.
Výjimečným specifikem projektu vidíme v celkovém rozsahu nasazení softwarové podpory městské policie i referentů přestupkového řízení. Pro město je současně velmi důležitý fakt začlenění Městské policie do integrovaného záchranného systému města Český Těšín.
D - POPIS PROJEKTU - POHLED REALIZÁTORA
V čem může být vaše řešení inspirativní pro ostatní realizátory?
Zklidnění dopravní situace v rizikové oblasti.
Zefektivnění práce městské policie.
Co z uvedeného řešení je možné použít opakovaně a co je výjimečným specifikem tohoto nasazení?
Řešení je možné použít opakovaně.
Je modulární a konfigurovatelné dle konkrétních potřeb.
Jaké další obdobné projekty jste realizovali, kde a v jakém rozsahu?
V podobném rozsahu s přihlédnutím k místním podmínkám je projekt realizován např. ve Dvoře Králové n.L., v Jihlavě, ve Velkém Meziříčí, v Kyjově, v Bučovicích a v řadě dalších měst ČR.
KONTAKTY
Mgr. Jan Hodač
Sales Director
VERA, spol. s r.o.
jan.hodac@vera.cz